Zoznam článkov od 1 do 20 (z 439) >>

Turistika

Barborská prechádzka cez malofatranský Minčol

05.12.2016
Barbora ťahá sane do dvora – pranostika sa konečne zasa raz naplnila. Od prvého decembra sa Slovenskom prehnalo pár frontov a jedna menšia kalamita. Keď sa snehy a vetry vybúrili, svitla krásna „barborská“ nedeľa, fejsbúky sa začali plniť modrobielymi fotkami, tak nastal čas ísť von, opáčiť aspoň „domáce ihrisko“. Jednoduchá prechádzka, tak na šesť hodín: z Vrútok hore na Minčol od kempingu po žltej a dole po susednom bočnom hrebeni, po modrej. Bežne nič moc, po zvážniciach, výsekoch a rúbaniskách, len vršok okolo hrebeňa je krajší. A...   Celý článok
Prvý október, sobota baboletná. Teplo aj na hrebeni, ale okrem pavučín v ľufte aj modré nebo je opavúčené v predzvesti blížiaceho sa frontu. V dolinách hmla. Na fotky – kalendárovky to nie je, na prechádzku ideál. Takže ešte za tmy a kvapkajúcej hmly sa predieram lieskovým tunelom z Párnice na lúky. Vyššie: za chrbtom sa z hmiel derie na svet žeravá guľa, hneď povedľa Choča, nohy mám orosené. Bača pod Magurkou z maringotky kuká, kto tak skoro zdola ide: ľen abi ťa medveď nechitiu! Rozbitý vlek, funkčný vlek, cesta rozprávkovým lesom a Osnica s vý...   Celý článok
Nedivte sa, že nevidíte žiadne autentické fotografie, v tom čase (1950) som nemal na aparát peniaze. Vidíte digitálnu kompozíciu. Po prvej mojej lyžiarskej túre skončili lyže rozrúbané na fakličky v peci, ale po prihlásení do športovej školy som „vyfasoval“ kompletný bežecký výstroj. Takže po istom čase som bol na snehu znovu mobilný. Že som tie laty už aj lepšie ovládal, to už som po mnohých tréningoch (a už aj po dorasteneckých pretekoch) zbadal aj sám. Ale moja túžba, ísť aj do terénu na lyžiarske túry, mi nedala pokoj vymyslieť aj ďalšiu...   Celý článok
Vysoké Tatry, Starý Smokovec - Hrebienok Dá sa to. Treba len správne načasovať formu a zvoliť správne miesto štartu. Ak sa rozhodneš pre Hrebienok, máš vyhrané. Potom už len vyklepať svaly, dobre zaviazať bežecké topánky ( nemusia byť do 200 g ), tri hlboké nádychy a...môžeš vykročiť do prvej z troch bývalých rozhodcovských veží pod Hornou lúkou. Ako na dlani sa Ti ukážu postupne všetky chaty zo slovenskej strany Vysokých Tatier. Do detailu prepracované makety nie sú len tak voľne pohodené – naopak, obklopujú ich denným svetlom podsvietené XXL...   Celý článok
 Ranná zápcha na predmestí Catanie. Presúvame sa od Etny dole na juh. Potom čo náš pokus o jej vrchol zastavili snehové vločky ideme sa zohriať. Netúžime si zopakovať zapchaté ulice a posúvanie sa v zápche a tak kedysi hlavné mesto stredomoria Syrakúzy od nás dostáva košom... Odbočujeme z diaľnice smerom na mestečko Sortino, ktoré je východiskovým miestom na návštevu náhornej plošiny Pantálica a kaňonu riečky Anapo. Voda z nej kedysi slúžila Syrakúzam a Rimania tu dokonca vybudovali aquadukt čiastočne vytesaný v skale. Skalné útesy nad riečkou Anap...   Celý článok

Horalfest 2016

06.11.2016
Festival umeleckej tvorby o horách predstavuje program   VYSOKÉ TATRY, 18.10. 2016: Horský internetový klub (HIK) v spolupráci s mestom Ružomberok, Zväzom slovenských fotografov a cestovateľským portálom Infoglobe organizujú v poradí už 9. ročník medzinárodného festivalu umeleckej tvorby o horách – HORALFEST 2016, ktorý vôbec po prvýkrát opustí oblasť Vysokých Tatier a presunie sa do mestského prostredia.   V dňoch 11. a 12. novembra 2016 budú patriť priestory Kultúrneho domu Andreja Hlinku v Ružomberku horalom, ktorí budú súťažiť v troc...   Celý článok
Na lúkach pod Ruským sedlom nás budí silnejúce vtáčie čvirikanie, ako pribúda svetla a obzor nad pohraničným hrebeňom ružovie. Dnešný posledný deň „expedície“, bude kratší na pochod, ale potom dlhší na cestovanie. Treba sa nám len dostať cez vysťahovanú dedinu Ruské a popod kopec Saganovec do Runiny, na autobus. Komplet po modrej.   Do Ruského schádzame krížom cez serpentíny starej cesty, len škoda, že náučný chodník kopíruje práve tie serpentíny. K niektorým infotabuliam to máme ďalej a zachádzať sa nejako nechce. Isto sú na nich zaují...   Celý článok
 Muránsky hrad patrí rozlohou k najväčším a nadmorskou výškou 938m. k najvyššie položeným hradom na Slovensku. Viacej ale už v textoch prefotených do fotogalére.   Vyrazili sme zo sedla nad Muránskou hutou pri odbočke na Prednú horu. Po žltej značke sme sa traverzom s občasnýmy preliezkami asi za 1:30 hod. dostali ku chate pod Muránskym hradom (bolo otvorené základné občerstvenie, borovička, rum...   Parádna jeseň je asi najlepší čas na podobné prechádzky. Výhľadom z hradného vrchu nič nestálo v ceste. Je vidieť, že na hradnom vrchu prebiehajú ...   Celý článok
Noc v sedle pod Čierťažou: zo spánku nás budí hluk štvorkolky. O chvíľu tíchne len kúsok od nás. Nechápem: to aký pako sa sem teraz trepal? Ráno pozerám a neverím druhý raz: mašina zapichnutá v kroví, vedľa dva spacáky. O chvíľu sa z nich ale vykľujú poľskí pohraničiari. Pobalia sa, povrčia dookola, popýtajú sa kto všetko tu spal a miznú nazad skade prišli, do doliny. Hmmm, divná služba... Zato nás čaká pekný deň, striedavo v tieni lesa a na poloninách s výhľadmi. A čučoriedkami :-) Ideme cez Borsukov vrch, Čelo, Jarabú skalu, Ďurkovec, Pľ...   Celý článok
Autobus nás po 10 hodinách cestovania a prestupovania vyhadzuje na konečnej v Novej Sedlici. Ďalej sa už nedá, sme v najvýchodnejšej obci Slovenska a chystáme sa na najvýchodnejší bod Slovenska, známy „trojhraničný“ Kremenec. A z neho ďalej, tri dni, ale o tom potom :-) Zatiaľ ťapkáme hore dedinou, popri posledných domoch. Nemôže sa každý pochváliť, že „bývam v najvýchodnejšom dome na Slovensku“ :-))) Za infocentrom Národného parku bočíme do lesa a o chvíľu už stúpame – dlhóó a strmóó po čoraz hnusnejších zvážniciach. Naháňa nás b...   Celý článok
Tunel vo vrcholovej časti Kremnických vrchov je dobre známy mnohým turistom, bežkárom, horským cyklistom potulujúcim sa po Kremnických vrchoch. Počiatky jeho vzniku siahajú do dávnej minulosti. Tunel dala preraziť pravdepodobne Thurzovsko-fuggerovská banská spoločnosť v 14. storočí. Slúžil na prepravu striebra a medi z hút v Tajove a Banskej Bystrici do Kremnice, pričom umožňoval najkratšie spojenie medzi týmito mestami. Vo svojom vtedy pôvodnom stave bol tunel taký vysoký a široký, že ním bez problémov prešiel štvorzáprah s koňmi. Má však aj svoju z...   Celý článok
Pozor, všetci milovníci hôr, cestovania, adrenalínu a športu, prichádza Horomil fest, ktorý už po 8-krát ponúkne v Považskej Bystrici, v srdci Strážovských vrchov, zaujímavú nádielku filmov a prezentácií.  Počas niekoľkých rokov sa festival rozrástol, trvá už 4 dni a v rámci jeho programu sa môžete stretnúť s viacerými známymi osobnosťami zo sveta športu, cestovania a umenia. Po minulé ročníky náš festival navštívili mená ako Pavol Barabáš, Boris Filan, Tomáš Hulík, Martin Nikodým, Štefan Svitko či dokonca Fero Kelle. V roku 2016 sa ...   Celý článok
Nedeľa ráno v Ždiari: je po „Šelme“ ale nohy slúžia, lebo som sa zas len flákal, tak treba nejako využiť deň. Z telocvične nás aj tak o chvíľu vyženú, tak pre istotu zdrhám, ešte kým organizátori spia. Nech ma nezamestnajú upratovaním  :-) Busom do Tatranskej Javoriny a odtiaľ peši do Kotliny, tiež Tatranskej.   Tak na úvod asfalt spodnou časťou Javorovej doliny až k rázcestiu Pod Muráňom - cestu akurát prerábajú. No kto už len tu potrebuje klásť nový asfalt??? Aha - bude nový bezbariérový chodník (dozvedám sa neskôr z novín). Demagóg...   Celý článok
Každoročne v máji sa vždy na pár dní vraciame k našim západným susedom. Miesto pobytu je však zakaždým iné. Poznávanie zákutí českej zeme nás zaviedlo aj k Libercu, kde sme sa nechali zlákať Jizerskými horami... Deň 1.: Jiřetín pod Bukovou – Tanvaldský Špičák – Albrechtice, sedlo – Desná – vodopády Černé Desné – Souš – Jizerka Dlhých 12 hodín vo vlaku nás kvalitne pohybovo paralyzovalo. Rozbeh bude ťažký. Z Jiřetína vedie na náš prvý vrchol, Špičák (803m), síce krátke, ale zato výživné stúpanie. Odmenou zaň sú výhľ...   Celý článok
 Chorvátsky ostrov Brač ponúka množštvo prírodných a rovnako aj historických zaujímavostí. Keďže sa nachádzame na nie až tak veľkom ostrove, všetko je neďaleko a na fakultatívne výletíky stačí vyrážať podvečer. Rovnako tomu bolo aj pri našom výpade ku skalnému oknu s názvom Koloč. Nachádza sa neďaleko obce Nerežišča. Parkuje sa priamo v obci neďaleko kostolíka ktorému na streche vyrastá malá borovica. Pohľad naňho nájdete v nejednom turistickom prospekte z Braču. Skalné okno Koloč zostáva naďalej "tajným tipom" Bál som sa pri pl...   Celý článok
Jedna z dominánt hornej Oravy je návštevnosťou trochu v tieni známejšej (a vyššej) Babej hory, aspoň z našej strany. Ale na poľskej je lyžiarske stredisko a chaty, tak je jasné, aká reč prevláda okolo vrcholu. 1557m je zároveň dosť na výhľady vďaka hôľnemu reliéfu, tak sa oplatí vybehnúť na návštevu. V mojom prípade krátko a veselo z Oravského Veselého a potom smerom dole do Oravskej Polhory, čo bol jediný „buspozitívny“ variant, kvôli nutnosti dostať sa aj domov. Výlet na nejakých päť -šesť hodín. Jednoduché a prehľadné, ale je t...   Celý článok
Je to takmer presne 40 rokov od požiaru, ktorý v júli 1976 zničil v dolnej časti rokliny a na strmých severných svahoch Pirča viac ako 30 hektárov lesa. Pred požiarom bol Kyseľ najnavštevovanejšou roklinou Slovenského Raja, teraz sa Správa NP rozhodla sprístupniť ho alternatívou, ktorá obmedzuje masovosť. Na dĺžke 1470m vybudovala spolu s HZS niekoľko oddelených úsekov ferratového chodníka, dohromady so 430 stúpačkami, 320 metrami istiaceho oceľového lana a 150 konzolami. Jeho trasa po stenách rokliny je vedená tak, aby sa vyhýbala miestam so vzácnou skalnou...   Celý článok
Sev. Taliansko - Val Chiavenna - Val Bregaglia - Piuro - Borgonuovo Ráno sa zobúdzam v Talianskej Val Chiavenne. nadmorská výška okolo 500 metrov. Teplotný rozdiel oproti Val Roseg + 15 stupňov. Túru vyberá domáci pán Mauro. Ťažko nájsť v tejto doline väčšieho znalca hôr ako je on. Spoznali sme sa náhodne na skialpovej túre. Teda ak náhody existujú... Vyrážame z parkoviska kúsok pred hranicou so Švajčiarskom. Prechádzame v hustom takmer pralese popri pivniciach vybudovaných pod obrovskými balvanmi. Stúpame po kamenných schodoch. Rýchlo naberáme výšku. Ma...   Celý článok
Kam vziať návštevu s úmyslom ukázať jej za krátky čas čo najviac krás rodnej hrudy turčianskej? Najlepšie na nejaký pekný kopec s ešte krajším výhľadom. Ostrá, štíhlejšia sestra Tlstej vo Veľkej Fatre tieto požiadavky spĺňa s rezervou, navyše v gýčovom počasí nie je čo riešiť. Ale výhľady si treba samozrejme zaslúžiť, bude to strmo hore aj dole. Našťastie toto leto nie je nijako extrémne, aj pri včasnoaugustovom slniečku to nebola žiadna vyhňa, ani muchy veľmi neotravovali, no raj. Na rozdýchanie sme začali proti slnku síce, ale fotogenick...   Celý článok

Ostrov Brač: Bol

15.08.2016
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol Najväčší z ešte nenavštívených. Aj tak by sa donedávna dal nazvať tento ostrov v našej mape objavovania chorvátskeho pobrežia. Pre mňa bol však ostrov Brač nezmazateľne spojený aj s menom slovenského spisovateľa Martina Kukučína.  Na ostrov sme sa preplavili z Makarskej malým trajektom. Väčšina ľudí sa na ostrov dostane zo Splitu. Tam už jazdia trajekty oveľa väčšie. Vyskúšali sme cestou späť. Po vylodení sa na Brači sme sa presunuli a rozložili svoj základný tábor v Bole v malom kempe neďaleko Zlatého mysu. Pr...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 439) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.