Zoznam článkov od 1 do 15 (z 539) >>

Turistika

Slanské vrchy - juh: Milič, Izra, Slanec

18.10.2018
Slanské vrchy, to bola v treťohorách reťaz sopiek, tiahnuca sa od severu (pri Prešove) na juh až do Maďarska, k slávnemu mestu Tokaj. Dnes oddeľuje Košickú kotlinu od Východoslovenskej nížiny a na našom území sa delí na päť podcelkov: Šimonka, Makovica, Mošník, Bogota a Milič. Posledný je priamo na hraniciach s Maďarskom a tam som sa motal počas jedného pekného, farebného, baboletného dňa na začiatku októbra. Zo Skároša cez Vlašskú lúku takmer furt po hranici na východ, odtiaľ nazad popri jazerách Veľká a Malá Izra a po uzavretí okruhu na Malej Má...   Celý článok
Východniarsky Matterhorn (781 m) pozná možno aj ten, kto na ňom ešte nestál, lebo veľmi charakteristicky trčí do oblej krajiny Volovských vrchov nad priehradou Ružín a pri ceste vlakom z/do Košíc priťahuje svojim tvarom oči ako magnet. Ak nad ním práve nestojí slnko :-))) Výstup naň od severu je síce strmý, ale chodník dobrý a dlho tá strmota netrvá. A priamo pod ňou sa dá auto zaparkovať. Prípadne sa tam dá dôjsť od železničnej zastávky Ružín, veľmi peknou a na výhľady vďačnou prechádzkou cez pasienky. Toto sú asi najviac využívané možnosti, a...   Celý článok
Nízke Tatry - Liptovský Ján - Poludnica 1540m. Vyrážame z Liptovského Jána, parkujeme pri termálnom kúpalisku, v druhej polovici septembra je už zatvorené a vidieť to aj na parkovisku. Vchádzame za stánkami so suvenírmi do lesa a pokúšame sa držať zelenej značky. Tá vedie strmo hore lesom. Pomerne hustá výstavba pripomína už zašlú slávu tohoto miesta. Vychádzame na lúku a prechádzame okolo hotela v prestavbe. Odtiaľto už značka vedie popri starom vleku rovno hore po zjazdovke. A tú si dáme pekne po spádnici až celkom hore. Pri zdolávaní strmého svahu ...   Celý článok
Alebo taký rýchly fotoreport zo začiatku babieho leta... Lebo posledný septembrový deň (v nedeľu) som nemal veľa času, ale počasie vyšlo takmer dokonalé - a taká príležitosť sa neodmieta. Vybehol som preto aspoň zo Šútova (ešte za brieždenia) cez Generál pod Chleb a od chaty už v gýčovom svetle po hrebeni cez oba Kriváne na Suchý. Domov tiež najkratšou cestou - cez Maguru do Kľačian, aby som už na poludnie zarezával „na rodnej hrude“.   Ale zas až tak som nešibal do koní, aby som nefotil - to počasie proste nútilo každú chvíľu zastavi...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Berninské Alpy - Val Roseg V závere Val Roseg sa nachádza chata Coaz. V súčasnosti keď podnikanie širokej verejnosti v horách sa dá pekne vystihnúť komentárom: "Namiesto s batohom cez hory lanovkou do bufetu." je návštevnosť tejto chaty slabá. Predovšetkým denných hostí, ktorí výjdu cez deň hore a aj sa vrátia je málo. Má to však svoje výhody, tento záver doliny je takým kľudným kútom. Hlavným vrcholovým cieľom nad chatou či už v zime alebo v lete je Piz Chaputschin. Výstup naň je pomerne ľahký a pri štarte z ch...   Celý článok
Zvoní mi telefón: „Čo robíš v piatok??“  „No čo by som... Robím!“ „Ale, hybaj s nami na Lysec!“ „No nejdem, roboty ako na kostole!“   Ale nedá mi to, pozriem predpoveď na víkend a sviňa jedna, skoro ako cez kopirák podľa minulého týždňa: pracovné dni ažúro, na víkend studený front s dažďom. Kašlem na robotu, celú dovolenku som tam strávil. Volám pre zmenu ja: „Kedy to idete?“  „Hehe, chytro si si rozmyslel...“   A tak sa veziem ako pán, z BB domov do Turca, v piatok netypicky už o ôsmej ráno. Jeseň už beží naplno,...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Zernez - Švajčiarsky Národný park Vo švajčiarsku je ich jediný národný park pojem, však ostatne u nás sú VT pojmom tiež... V knižke o ňom som sa dokonca dočítal, akí sú pyšní na to, že tento park patrí medzi najlepšie chránené NP na svete. Národné parky tam boli rozdelené do kategórií podľa stupňa ochrany... Hmm, ktovie do ktorej by boli zaradené tie naše, kategória lunapark tam uvedená nebola. V každom prípade viac o tomto parku sa dočítate v odkliku na článok dole. Zaparkujem na odstavnom pruhu pri ceste, len pár kilomet...   Celý článok
 Švajčiarsky Engadin bola chudobná pastierska oblasť, kým krásu tunajšej prírody a zdravú klímu s čistým horským vzduchom neobjavila smotánka vtedajšieho sveta...   Jeden septembrový deň roku 2017 som sa zastavil pri osade Sils Maria, aby som sa poprechádzal po chodníčkoch a zašiel sa pozrieť ku pamätníku Nietzscheho, ktorý na mňa svietil z turistickej mapy na konci poloostrova. Parkujem pri hlavnej ceste, nepokúšam sa dostať ďalej autom, mám nohy. Prechádzam cez osadu Baselgia a blížim sa ku poloostrovu. Žije to tu turizmom, chodníčky sú dobre značen...   Celý článok
Švajčiarsko-talianske pohraničie, passo Bernina, Livigno, Poschiavo, Livigno Alps, Terra Magnifica Opäť parkujem pri Sfazú, na mojom obľúbenom parkovisku a východiskovom bode predovšetkým do doliny Val di Campo. Toto miesto sa nachádza približne na polceste medzi Poschiavom a passom Bernina. Z auta vyťahujem Karboniuxa a balím trošku väčší ako cykobatôžtek. Dnes to bude bike and hike. Dolinou Val di Campo to ide pohodlne hore po šotoline... Hmm, také kvalitné šotoliny u nás na Slovensku nemáme... Hmm, amen. Obiehajú ma dve Postautá, Švajčiarsko má premakaný ...   Celý článok
Maloja - už tradične parkujem na bezplatnom parkovisku. Z auta vykladám bajk a vyrážam po asfaltke smer Lej Cavloc. V rámci šetrenia kĺbov sa snažím maximálne zapojiť do hry bajk. Za jazerom bajk zamknem o strom a ďalej už pokračujem peši. Najkratšia značkovaná trasa ku chate vedie dolinou. Pekné počasie mi nedovoľuje nefotiť aj keď som sa tu už toho nafotil. Táto dolina je určite jedna z najkrajších aké som kedy videl... Prichádzam ku chate a rovno stretávam chatára Beata. Niečo tam aj s pomocníkom majstruje. Zdravíme sa a rovno sa ho pýtam na novú tras...   Celý článok
Pre niekoho možno známejší ako Pustý hrad - lebo až na ojedinelé vykopávky (aj keď prvé už za Uhorska) bol donedávna ozaj pustý a stáročia doslova pohltený lesom. Svedčia o tom aj pne stromov, ktoré ešte dnes trčia z trávy v jeho dolnej časti. Stavím sa, že ani veľa Zvolenčanov pred nejakými 20 rokmi nevedelo, na ktorom kopci vlastne je. Lebo nad stromy nič netrčalo. Dnes už je hrad zdola krásne viditeľný a výborne dostupný. Pre pešiaka samozrejme najlepšie (aj keď najstrmšie) serpentínami po náučnom chodníku, ktorý začína kúsok za zimným štadi...   Celý článok
Štartujeme pri zastávke SAD Biely Váh, ktorú nájdete na Ceste Slobody medzi Štrbským plesom a Podbanským. Vyráža odtiaľto aj modrá značka ktorá cez Jamské pleso smeruje na Kriváň. Malé pliesko nájdete aj tu hneď pri ceste. Informačná tabuľa zároveň informuje za akých okolností vznikol náučný chodník okolo Rakytovských pliesok. Nie sú zase až také maličké ako by sa zdalo... Vyrážame hore. Volíme okruh v smere hodinových ručičiek. Je už taká neskoršia jeseň. tráva už nie je vysoká. Malinčie je už bez listov, ľahšia sa bude hľadať chodník....   Celý článok

Veľký Vreteň

05.09.2018
Taký nápadný kopček na dolných Kysuciach, nad Radoľou (alebo Snežnicou z druhej strany). 821 m, celý zalesnený a má poriadne strmé svahy. Lebo ako jeho susedia (Ľadonhora, Rochovica, Brodnianka a iní) je to kus tvrdšieho vápenca v krajine mäkkých guľatých tvarov na pieskovcoch a ílovcoch. Proste bradlo. Výhodu to má takú, že na jeho chodníkoch je po daždi rýchlo sucho, na rozdiel od okolia. Spomínam to preto, lebo napriek strmote je tu aj veľa bajkových stôp. Jasné, že najmä dole kopcom, ale poporiadku...     Turistika je tu jednoduchá – po zelene...   Celý článok
 Odkedy diaľnica spojila Poprad s Braniskom otvorila nám nové turistické možnosti. Z Popradu to na sedlo Branisko trvá 30 minút. V sedle sa cez týždeň dá pohodlne zaparkovať a na túru vyrážame priamo odtiaľ. V sedle Branisko pri hlavnej ceste je umiestnená kvalitná turistická mapa už s novými trasami. Tentoraz opäť vyrážame smer sedlo Prašivá ale už od začiatku po značke, minule sme si to nechtiac trošku skrátili po hrebeni a lesnej ceste. Už po krátkej chvíli sa klesajúcim chodníčkom dostávame ku prvej prírodnej zaujímavosti dnešného okruhu: Diabl...   Celý článok
 Švajčiarsko - hory medzi Davosom a ST.Moritzom: S-Chanf - Val Susauna - Sella da Ravais - Hoch Ducan 3063m. Vyrážam z parkoviska pri hlavnej ceste v ústí doliny Val Susauna. Už tretíkrát toto leto naberám výšku touto krásnou a dlhou dolinou. Tento raz na jej konci neodbočujem doprava smer Scalettapass, ale idem vľavo do Val Funtauna. Keby som pokračoval až na koniec, prídem k chate Kesch, ale ja odbočujem zase vpravo, smer Sertigpass. Pod sedlom pokračujem planinou tvoriacou veľké sedlo až ku jazeru Ravais.  Tu parkujem bajk. Dnes mám so sebou väčší batôžtek....   Celý článok