Jasná – Chopok – Kotliská: skialpaktuál bez lyží

30.11.2014
jasna-–-chopok-–-kotliska-skialpaktual-bez-lyzi

Hnusné inverzné počasie vládne v dolinách a je piatok predpoludním. No čo iné sa dá v práci robiť, ako slintať nad zábermi z „nadoblačných“ webkamier? Zrazu na tej z Chopku vidím troch šliapačov odliepať pásy! A spúšťajú sa dole na sever!!! No toto... Špehujem ich prostredníctvom ďalšej kamery až na Lukovú a program na sobotu je jasný. Aj keď bez lyží, veď prášku (okrem umeláku) je zatiaľ žalostne málo. Nebudem predsa točiť  celý deň hore - dole po zjazdovke – svet nad mrakmi je krásny, opáčim aj hrebeň. Tentokrát na opačnú stranu ako minulý týždeň, smerom z Chopku na západ.

A tak v rannom „príšerí“ šliapem z Bielej púte popod syčiace snehové delá, jedna vedľa druhej tu rastú obrovské kopy umelého prachu (alebo skôr ľadu). Už to tadeto niekto skúšal včera na pásoch. Hore kopcom sa opatrne dá, to hej...

V strmšom úseku do Priehyby asi desať čísel prírodného snehu bez podkladu, na pravej strane kopy umeláku, na pásoch by som šiel radšej popod ne. Dá sa.

Z Priehyby na Lukovú už je seriózne vyleštená stopa, a nie jedna. Umelák pod nohami drží, prírodný stále nemá žiadny podklad, veď kde by ho vzal, že? Napriek tomu tu niekto skúšal oblúky smerom dolu – zbohom lyže :-))) Zlyžovať bezpečne sa myslím dá od Lukovej tak do pol cesty k Priehybe. Ja si počkám, až ten umelák rozhrnú :-)

Na hrebeni pribudlo zopár cenťákov snehu z utorkového „nerozhodného“ oklúzneho frontu, ale mraky sú dnes riadne vysoko, aj Ďumbier trčí len tak tak. Ale je teplúčko – na tričko.

Koniec skialpaktuálu, ide sa na prechádzku: cez Dereše do sedla Poľany. Hmla sa na pár miestach prevaľuje cez hrebeň, ale kým sa povrtím na Chopku a vyrazím, ustupuje. Aj na druhej strane už Ďumbier vylieza poriadnejšie – akoby slnko tie mraky trocha tlačilo dole. Paráda, a bezvetrie = tričko :-)

Tak idem a sledujem, že pripadlo toľko, že pri troche opatrnosti by sa to normálne dalo zvládnuť aj na pásoch! A to aj traverzom popod Dereše, preštrikoval by som pomedzi skalky... Len v klesaniach by to ešte nebolo ono, slalom pomedzi balvany by musel byť sakra rýchly :-)

Z Derešov na mňa zlostne syčí kamzík, to sa naučil od tých snežných diel? Alebo skôr že je v ruji, tak je chudák nervózny :-) Inak cestou sa dá krásne porovnať rozdiel vo výške mrakov – na liptovskej strane sú o dosť nižšie, aj sa to tam trochu čistí. Pôvodne som chcel spraviť okruh – zísť z Poľany cez Bôr do sedla Sinej a k Jaskyni slobody, ale som zabudol, že v zime je chodník uzavretý. Poučenia sa mi dostalo na Poľane od človeka najpovolanejšieho, vďaka! Len jedna poznámočka: priamo na Poľane by sa žiadala tabuľa aj s nejakým jednoducho pochopiteľným zdôvodnením. Nie každý číta návštevný poriadok.

Ale nič sa nedeje, zmena plánu: ide sa na Kotliská - poobzerať, ktorým kopcom západne od Chabenca dovolili dnes mraky vykuknúť na slnko. Skoro žiadnym! Len malý kúsok (asi) Latiborskej hole a Veľkej Chochule, inak nič. Ešte ďaleko na severe Babia hora, to je všetko, ufff.

Okolo Kotlísk by sa tiež už dalo na lyžiach, aj keď s väčším prenášaním ako okolo Derešov. Tak nazad, do sedla Poľany a k busu dôjdem dolinou Zadnej vody, skončím kde som začal, na Bielej púti.

V sedle obliekam, lebo sa idem ponoriť do tieňa a nižšie asi aj do mrakov, tam bude kosa. Serpentínky sú príjemne vysnežené, klesám po mäkkom. Nižšie okolo potoka je síce dosť ľadu, voda miestami aj po chodníku tečie, ale zato v potoku už čaroval Mrázik, krása! Na záver síce trocha kalamitnej zvážnicovej reality, ale to nemá šancu skaziť dojem z perfektného dňa. No aj tak: nech už radšej nasneží :-)

Fotky Jasná – Chopok – Kotliská: skialpaktuál bez lyží

RE: Jasná – Chopok – Kotliská: skialpaktuál bez lyží
Jano 30.11.2014
Riso,stara liska, na toto su naozaj najlepsie zdrave dobre hnaty, tu Skiverzajg len zavadzia.

strapos 01.12.2014
Riso opat paradny clanok.Pocasie ti opat prialo.Ja som bol vcera Kosodrevina-Derese-Chopok-Dumbier-Trangoska.Poobede sa uz zacali nasuvat oblaky,takze som vystihol posledny den inverzie.Dnes ho uz sype.Horam zdar.