Jizerské hory na bežkách

22.04.2013
jizerske-hory-na-bezkach

Pokiaľ vás niekedy zaveje na sever Čiech do okolia Jablonca nad Nisou a Liberca a budete mať chvíľu čas a chuť poznávať miestnu prírodu, určite nevynechajte Jizerské hory. Nie je to síce žiadna VHT, ale je to veľmi príjemná prechádzková a odpočinková turistika. Výhodou je výborné značenie a veľa „občerstvovacích staníc“ v priebehu trás. Táto oblasť je známa okrem iného aj konaním bežkárskych pretekov „Jizerská 50“.

Keďže ešte krásne (možno toho roku naposledy) nasnežilo, vydali sme sa prevetrať bežky práve do tejto časti severných Čiech. Zväčša sa začína z Bedřichova (kde je aj malý štadión na trénovanie a štart Jizerskej 50), ale pekné sobotné počasie vylákalo snáď každého druhého Severočecha do hôr, takže miesto na parkovanie sme našli až pri Českej chalupe.  Odtiaľ sme sa hneď napojili na bežkársku trasu (spočiatku neupravovanú) a štrádovali sme si to smerom na Maliník (ďalšie vhodné miesto na zaparkovanie) a na Olivetskú horu. Potom cez Hřebínek (osviežovacia stanica) na Čihadla. Tu je pekná minirozhľadňa. Z Čihadiel na Kneipu (osviežovacia stanica) a z nej okolo kopčeka Jizera  (s „kopou kameňov“ na vrchole) dlhým klesaním na Smědavu. To je aj názov chalupy, kde sa dá posedieť a naobedovať. Naspäť sme pokračovali ďalej okolo Jizery k Čihadlám. Pekné, mierne a plynulé stúpanie. Z Čihadiel na Novú lúku, kde sa nachádza chalupa Šámalka, na ktorej sa dá prespať a najesť. V podstate skoro stále z kopca (až na pár miernych stúpaní) až naspäť k Českej chalupe. Príjemná, odpočinková, zhruba 40 km dlhá vychádzka na jeden deň.

Trasy sú od Maliníku výborne upravené, pretkané vyhliadkami  – jedna z najpôsobivejších je Krásná Máří (asi 100m od chodníka pred Tetřeví chalupou vo výške okolo 900m). Výlety sa dajú rôzne upravovať podľa aktuálnych podmienok, značenie je prehľadné.  V lete výborné na cykloturistiku. Severne (Nové Město pod Smrkem) je vytvorená sieť  singletrailových chodníkov, tak o tom potom v lete .

Jana R.

Fotky Jizerské hory na bežkách

RE: Jizerské hory na bežkách
Jano 24.04.2013
Pekne,pekne, poznam, ked som ja tam bol, 1957, sa Jizerska padesatka este nebehala, to prislo neskorsie, ale verejne preteky. Hory boli tie iste.

Jana 26.04.2013
a budu este dlho, teda pokial nezacnu chodniky kompletne asfaltovat :/