Julské Alpy: Tiesňava Vintgar

29.08.2015
julske-alpy-tiesnava-vintgar

Možností, ako prežiť škodoradostné vrtochy počasia v slovinských Alpách, je neúrekom. Paradoxne, únik pred dažďom ponúkajú prevažne vodné atrakcie. A teraz nemyslím práve vychytený rafting či kaňoning. Slovinsko sa môže chváliť širokou paletou divokých  tiesňav a malebných vodopádov, stačí si len vybrať. My sme si vybrali Vintgar.

Ide o jednu z najznámejších prírodných zaujímavostí v Slovinsku. Tiesňava bola objavená koncom 19. storočia a už od roku 1893 aj sprístupnená verejnosti. Na úseku len 1,6km sa tu potok Radovna zarezáva hlboko do skalnatého podložia a vytvára romantické scenérie plné perejí, bazénov a vodopádov. Najimpozantnejším je vodopád Šum pri vstupe do tiesňavy z Blejskej Dobravy. So svojimi 26 metrami je najvyšším riečnym vodopádom v Slovinsku. Chodník cez tiesňavu Vintgar sa vinie skalnatými úbočiami a na mnohých miestach vedie ponad vodu po drevených lávkach a mostíkoch.

Slap_Šum

Prístup do tiesňavy je z dvoch strán: od Jeseníc cez Blejsku Dobravu alebo od Bledu cez dedinku Podhom. Pri obidvoch vstupoch do tiesňavy sa platí vstupné 4€ na dospelú osobu, ale tí šikovnejší a šporovlivejší sa dokážu prešmyknúť bez povšimnutia. Potom je už iba na vás, či si len pozriete tiesňavu a tou istou trasou sa vrátite naspäť, alebo si výlet zokruhujete cez kostol sv. Kataríny, odkiaľ sú vraj krásne výhľady na jazero Bled a celé Karavanky.

My sme pri hľadaní tejto tiesňavy trochu zmätkovali. Na letákoch nie je popísaný prístup k nej, pani na železničnej stanici nás navigovala úplne inak ako pani na informáciách. Nakoniec sme šli vlakom do Blejskej Dobravy (Z Jeseníc cca 5 minút, zastávka je pomenovaná „Vintgar“!) a v dedine je už postup jasný podľa smerových tabúľ. Najprv pomedzi domy, potom úzky upravený chodník vhupne do lesa a naklesá k ústiu rokliny. Dá sa orientovať aj podľa sluchu, vodopád Šum, ktorý sa nachádza hneď pri domčeku pre výber vstupného, vydáva dosť hlasný rámus. Späť z dedinky Podhom sme plánovali ísť cez kostol sv. Kataríny, no aj napriek navigovaniu miestnych sme tam netrafili (mapu sme nemali a neoznačených chodníkov tam bolo do aleluja). K tomu nás tlačil čas odchodu posledného vlaku, tak sme sa vrátili, ako sme prišli. V opačnom smere od Blejskej Dobravy je odbočka na sv. Katarínu značená výrazne a jednoznačne.

Jana Jaraba

Fotky Julské Alpy: Tiesňava Vintgar

RE: Julské Alpy: Tiesňava Vintgar
Jano 29.08.2015
Hanbim sa priznat Janka, ze pri mojich castych navstevach v Julskych Alpach, som tuto tiesnavu neobjavil.. Ist tesne okolo a nepozret tam, no to je trestuhodne.

Este musim dodat, pripomina mi to celkom nas Partnachklamm v Garmischi,ktory podla pocasia ma vzdy inaksi tok vody, ked sa topi sneh je uplne divoky.

RE: Julské Alpy: Tiesňava Vintgar
Jaraba 01.09.2015
Jano, asi ťa v Julkách neprikvačilo zlé počasie, to vtedy človek objaví nepoznané :o) Ja poznám aj Partnachklamm a ten je v porovnaní s Vintgarom určite divokejší, užší a hlbší. Ale obe tiesňavy majú niečo do seba.

Jano 02.09.2015
Janka,ako vies,vsetko sa meni. Teraz nemal Klamm skoro ziadnu vodu pri horucavach. Ale byva aj tak divoka voda, ze sa tam ludia na kajakoch zabili. Je porovnatelne s manzelstvom :) :)