Južná Amerika: Prezident v chráme pumy

14.02.2012
juzna-amerika-prezident-v-chrame-pumy

Po trojmesačnej plavbe krížom cez Atlantik pripláva loď k Panamskej šiji. Aby sa zabránilo šíreniu chorôb zo skazenej vody, celý čas pije posádka len slabo nakvasené víno. Ak sa chcú dostať na druhú stranu Panamy, musí sa loď vyložiť, rozobrať a preniesť po súši na druhý breh, ktorý už obmýva Tichý oceán. Tu sa loď opäť poskladá, naloží sa celý náklad a kapitán zamieri na juh. Popri juhoamerickej pevnine - až do Limy na pobreží Peru. Cesta späť je veľmi podobná, len v Lime treba loď naložiť inkským zlatom a na spiatočnej ceste sa vyhnúť pirátom, ktorý majú v Karibiku tiež svoje záujmy.

Takto sa cestovalo v 16. storočí v časoch zámorských objavov zo Starého kontinentu do Nového sveta. V časoch, keď svetovým moriam dominovali portugalské a španielske lode. Pár rokov po Kolumbovi, keď k brehom Južnej Ameriky priplával po prvý raz aj španielsky dobrodruh Francisco Pizzaro. Tým sa začína koniec najväčšej ríše, akú americký kontinent kedy poznal. Ríše Inkov.

Dnes je Lima úplne iným miestom. Z Európy sme tu pohodlne za 12 hodín a z letiska za hodinu v centre mesta. Ak čakáte krásy Južnej Ameriky od prvého momentu, budete možno sklamaní. Lima dnes patrí medzi s 8 miliónmi ľudí medzi najväčšie mestá kontinentu. Divokou dopravou, chudobnými predmestiami a večne zamračeným počasím naozaj môže vyvolávať rozpačitý dojem. Úvodné rozpaky sa ale rozplývajú v centre mesta. Postavené je celé v koloniálnom štýle, miestami sa cítime ako v Madride. Aj na indiánov si ešte musíme počkať.

Lima je rušné veľkomesto, ktoré na svoju vicekráľovskú éru z čias španielskej okupácie iba spomína. Na mieste, kde stál kedysi chrám Pumy, je dnes oficiálne sídlo peruánskeho prezidenta. Zo sídla inkvizície sa stalo múzeum, zachránené zlaté výrobky Inkov nájdeme v Múzeu zlata a samotný Francisco Pizzaro má svoju hrobku v katedrále.
V Lime štartujeme výpravu po krajine, ktorá dala svetu zemiaky a kukuricu a dodnes má veľmi pestrú kuchyňu. Po krajine, kde kedysi vládli Inkovia – národ, ktorý počas celej svojej existencie nezakúsil v početných vojnách porážku. Až do príchodu Španielov. A človek, ktorému sa to podarilo, nebol žiaden vojnový stratég, ani vojvodca. Pizzaro bol pôvodným povolaním pastier svíň!