Kaňonom Malej Paklenice

25.05.2016
kanonom-malej-paklenice

Chorvátsko, Národný park Paklenica:  Seline - kaňonom Malej Paklenice - sv. Jakov - usadlosť Jurline - kaňon Veľká Paklenica - Marasoviči - Starigrad

Vyše 400 tisíc Slovákov navštívilo minulý rok Chorvátsko... My sme koncom septembra na tejto túre nestretli ani človiečika. A túra to veru nie je tuctová... Nemusela by sa za ňu hanbiť žiadna svetová turisticko-prírodná TOP destinácia... Ale tou je vlastne aj - Chorvátsko.

Ako to už chodí, takéto pecky nezvykneme dávať náhodou a na prvý pokus. Aj v tejto lokalite som sa už motal dlho a na tejto túre som už mal zopár neúspešných pokusov.

Od tých prvých pokusov sa zmenila jedna vec: už aj v ústí kaňonu do Malej Paklenice stojí domček a vyberá sa vstupné. Ak máte päťdňový vstup na lezenie, tak vám odfajknú jeden vstup a môžete ísť ďalej. Jednodňový lístok vyjde drahšie. K turistike a vstupnému do Paklenice len krátko: vyberá sa len na dvoch miestach, vo Veľkej a Malej Paklenici. Ak sa vyberiete na túru po hocijakom turistickom chodníčku, začínajúcom mimo týchto dvoch miest, vstupné už od vás pýtať nebude nikto.

kaňon_Malej_Paklenice_-_divočina_jak_má_byť

Auto nechávame na parkovisku pri domčeku a vyrážame do Malej Paklenice. Úžasnou vecou tohto národného parku je, že sa vôbec nemení. Jednoducho v území parku je divočina a hotovo.

Chodníček sa čoskoro stráca. Jeho úlohu plní koryto suchého potoka. Treba mať istý krok, táto túra nie je žiadna prechádzka.

V prípade vyššieho stavu vody, čo sa môže stať po vytrvalých dažďoch alebo počas skorej jari, je asi lepšie túru odložiť na inokedy...

Celý kaňon Malej Paklenice je prírodnou rezerváciou a je v ňom zakázané lezenie. Na tieto účely slúži vedľajšia Veľká Paklenica so svojimi cca 1000 lezeckými cestami.

V kaňone na nás čaká bujná vegetácia, parádne výhľady, vysoké skalné steny a množstvo vápencových útvarov. Vrcholom túry sú jaskyne. Jaskyňu Kapljuvača nemôžete minúť. Nájdete ju na pravej strane hneď pri chodníku. Zoberte si prípadne aj čelovku.

kaňon_Malej_Paklenice

V kaňone po ľavej strane je viditeľný už z diaľky obrovský vstupný portál jaskyne Lucinka. K nej už nevedie značka a tak keď si ju chcete pozrieť, je potrebné sa spoľahnúť na orientačný zmysel a ledva badateľné chodníčky. Prístup k nej vedie cez skalnú bránu. Samotný vstup je už nezabezpečená dobrodružná lezenica. Vo vnútri vstupnej haly zabolí aj krk zo záklonu... A z úžasu...

Pokračujeme kaňonom. Steny sa vzďalujú. Klesajú. Nezbadáme odbočku do svahu vľavo a tak sa musíme kúsok vracať naspäť. Chodníček stúpa hore nad dolinku. V pozadí sa črtá rozložitý hlavný hrebeň Velebitu. Prechádzame planinou okolo starej a opustenej usadlosti. Vyzerá to, že to tu znovu trošku ožíva, ale asi to bude len nejaký novodobý pustovník. Keď nás začuje, ukryje sa v domčeku :)

V prípade dostatku času a síl je možné tento okruh vyšperkovať výstupom na Aniča kuk. My sme ten čas minuli na prieskum jaskýň, a tak zostupujeme dole do kaňonu Veľkej Paklenice. Tu už stretávame aj prvých ľudí... Tu už vládne civilizácia. V kaňone využívame luxus záchodov vytesaných v skale. V bufete kupujeme nanuky a schádzame peši dole až ku nášmu ubytku v Starigrade.

Na záver dňa ma ešte čaká prevetrať bajk a doviezť auto čakajúce v ústí Malej Paklenice.

Cena jednodenného vstupu, podľa ročného obdobia: 40/50 kuna, 1 euro = cca 7kuna

Odporúčam zobrať si so sebou dostatok vody, môže sa stať, že ju počas túry nedoplníte.