Morský organ v Zadare

24.12.2007
morsky-organ-v-zadare

Zadar som si pamätal ešte z detstva a chcel som sa tam vždy vrátiť, aby som sa pozrel na pyramídový park v starom meste, kde sme sa ako deti naháňali. Podarilo sa mi to po vyše dvadsiatich rokoch. Aj keď predmestie už bolo dosť zmenené novou výstavbou, staré mesto je presne ako kedysi.
      Ale predsa, niečo sa zmenilo. Na cípe poloostrova, na ktorom leží staré mesto vznikla nová atrakcia - morský organ, V kamennom móle sú vo výške morskej hladiny zamurované desiatky špeciálnych trubíc. Pričom vlnobitie vháňajúce vodu do trubíc, cez ktoré tak prechádza stlačený vzduch, vyvoláva zvuky pripomínajúce hru na organe. Čím väčšie vlny, tým hlasnejšie a zaujímavejšie zvuky.

Podvečer sa už zvyknú na tomto mieste schádzať turisti, ktorí si vychutnávajúc západ slnka môžu takto obdivovať ďalšiu atrakciu. Jediným problémom je, keď je more pokojné. Vtedy organ stíchne, a tak je túžobne očakávaná každá loď, ktorá aspoň na chvíľu zvlní hladinu a "zahraje".