Okolo tajchov na Sitno

13.12.2017
okolo-tajchov-na-sitno

Možností, ako sa dostať na najvyšší vrch Štiavnických vrchov je niekoľko. My sme sa rozhodli pre viac ako poldenný okruh z Banskej Štiavnice. Ide o krajinársky veľmi pestrú túru. Striedajú sa tu lesy s lúkami a sídlami. Scenériu dopĺňa množstvo historických a technických pamiatok roztrúsených po krajine.

Parkujeme pod botanickou záhradou. Odtiaľ kráčame k historickému centru, kde sa napájame na červenú turistickú značku. Pokračujeme k Nového zámku a popod Piargsku bránu k cintorínu. Značenie na strome nás naviguje doprava k tajchu Klinger. Cesta tu začína veľmi strmo stúpať. Onedlho vchádzame do lesa. Nenáročným chodníkom prichádzame asi po 20 minútach k nádrži Klinger.

Stále sa držíme červenej značky. Tentokrát smerujeme k Evičkinmu jazeru. Dostávame sa na asfaltovú cestu spájajúcu Banskú Štiavnicu a Štiavnické Bane. Raz kráčame po ceste, raz po chodníku. Vchádzame do Baní. Sledujeme značku. Žihľavou sa brodíme na nenápadný chodník, ktorý nás opäť vedie do lesa. Začína problém so značením. Neplánovane sa dostávame na lúku, odkiaľ máme pekný výhľad na Sitno. Rozhliadame sa po krajine a intuitívne hľadáme (aj v mobilnom zariadení :D), kde by mohlo byť Evičkino jazero. Mierime do intravilánu obce, okolo obory s rohatou zverou až k tajchu.

Náš ďalší smer sú sedlá Pod Pinkovým vrchom a Krížna. Pokračujeme západným okrajom bukovej hory. Kráčame po zvážnici, ktorá má neskôr vrstevnicový priebeh. Opäť sa dostávame na lúky, z ktorých máme krásne výhľady na dominantu Štiavnických vrchov.

Cesty na mnohých miestach lemujú vodné jarky s ešte zachovaným kamenným opevnením. Tieto prívodné a zberné jarky boli trasované po vrstevniciach a v minulosti slúžili na privádzanie vôd do tajchov. Dnes sú na mnohých úsekoch zavalené, alebo splynuli s okolitým terénom.

Sedlo Krížna je križovatkou niekoľkých turistických trás. Pri horárni sa napájame na modrú značku. Cesty sú tu dve a značka žiadna. Iba upozornenie, že v lese prebieha ťažba. Vyťahujeme mapy a vydávame sa po ceste vpravo. Trasa sa začína miernejšie, neskôr výrazne stúpa. Táto časť trasy je súčasťou Náučného chodníka Andreja Kmeťa (vedie z Bzenice do Prenčova). Ocitáme sa na veľkom rúbanisku. Našťastie, hrebeň je už zalesnený.

Po necelej hodine prichádzame na Tatársku lúku. Doteraz sme stretli iba štyroch ľudí. Tu sa to však mení. Vedie sem aj zelená značka smerujúca priamo od Počúvadlianskeho jazera, ktorú turisti využívajú v hojnom počte. Na Tatárskej lúke začína Náučný chodník Sitno. Tento turistov oboznamuje s prírodnými a kultúrno-historickými zaujímavosťami, aj s ochranou prírody Sitna a jeho okolia. Na trase je 13 informačných panelov. Začína ďalšie stúpanie lesom. Chodník nás vedie ku dreveným schodom. Tu už kľučkujeme pomedzi andezitové veže.

Dostávame sa na skalnú vyhliadku. Okolie Banskej Štiavnice máme ako na dlani. Pozeráme sa aj na Tatársku lúku, po ktorej sme kráčali. Letmo rozoznávame obrysy niekdajšieho jubilejného hája. O čo vlastne ide? Na počesť desiateho výročia založenia Československej republiky vtedajšie Ministerstvo hospodárstva v roku 1928 nariadilo všetkým Riaditeľstvám štátnych lesov v ČSR založiť jubilejné hájiky. Mali byť vysadené na vhodnom stanovišti v primeranej veľkosti a mali byť označené kamennými pamätníkmi s rokom 1928. Dreviny sa mali odlišovať od okolitého lesa. Tento lesík bol vysadený v tvare československého štátneho znaku.

Na samotnej vrcholovej plošine stojí rozhľadňa, chata (bývalá horáreň) i vysielač. V zrekonštruovanej historickej rozhľadni sa nachádza informačné centrum s bufetom. Je tu inštalovaná aj expozícia archeologických nálezov z hradu, či artefakty sitnianskej fauny, flóry a minerálov.

Po občerstvení pokračujeme smerom na východ po asfaltovej ceste (modrá značka). Na pravej strane sa nachádza Sitnianska lúka, ktorou sa dostaneme k ruinám hradu Sitno. Naša trasa pokračuje ďalej po ceste smerom k Vlčej jame. Parkuje tu niekoľko áut. Toto miesto ľudia tiež využívajú ako jednu z výstupových trás na Sitno. Tu definitívne opúšťame modrú značku a napájame sa na zelenú – smer obec Ilija. Odtiaľto kráčame približne 1 1/2 hodiny už len asfaltovou cestou (po uliciach Ilijská, 29. augusta, Obrancov mieru, Na Mária šachtu, Jozefa Horáka, cez hlavný ťah Pod Trojickým vrchom na Dolnú) naspäť do centra Banskej Štiavnice.

Lucia Ištvánová

Fotky Okolo tajchov na Sitno

RE: Okolo tajchov na Sitno
Maroš 15.12.2017
Konečne je tu dačo aj z poriadnych kopcov ;)