Peru - El Condor pasa

19.04.2012
peru-el-condor-pasa

Túto pieseň pozná každý bez rozdielu, či už ste Peru navštívili alebo nie. U nás je známa pod menom Indiánska pieseň lásky, Simon and Garfunkel jej vymysleli vlastný text a tu v Peru vie nápev o kondorovi, čo sa vám vznáša nad hlavou, zahrať každý poriadny hudobník.

O orlovi sa hovorí, že je kráľ vtákov. No čo do veľkosti a rozpätia krídel za kondorom ešte poriadne zaostáva. Tento velikán, ktorému sú domovom Andy, je odjakživa tunajším symbolom nebies a nezávislosti Južnej Ameriky. Kondor obýva neprístupné bralá Ánd, z ktorých sa na svojich obrovských krídlach s rozpätím až 3 metre spúšťa ako obrovské živé rogalo. A na pozorovanie pána miestnych hôr je ideálny peruánsky kaňon Colca, hlboký viac ako 3000 metrov.

Aby sme sa sem dostali, potrebovali sme vystúpať na juhoamerickú náhornú plošinu Altiplano, nazývanú aj Tibet Nového sveta. Vrecká máme nabité kokou, kvôli príznakom výškovej nemoci a čím vyššie stúpame, tým viac stretávame stáda lám. Divokých aj domestifikovaných.
Tie zdomácnené sú dva druhy – llama a alpaca, ktoré miestni ľudia používajú ako ťažné domáce zvieratá, ktoré navyše dávajú mäso a jemnú vlnu. Naše prvé lamie steaky boli tiež z lamy alpaky. Dva divoké druhy sú vicuňa a huanaco a sú zákonom chránené.
No nie kvôli lamám, ale kvôli kondorom sa vezieme k jednému s najhlbších kaňonov sveta. Na zohriatie v chlade Altiplana sme využili termálne vody v dedinke Chivay, aj vývary od indiánskej seňory na miestnom trhovisku.

A na druhý deň sa to začalo! Štartujeme skoro ráno, raňajkujeme ešte zababušení do hrubých lamích šálov a pár minút nato vyrážame ku kaňonu.
Ráno sa chladný horský vzduch nahrieva od vychádzajúceho slnka. A práve striedanie vzdušných prúdov využíva kondor pri svojom lete. Tento vládca Ánd vlastne nelieta, ale vznáša sa! Ešte ani nie sme priamo pri samotnom kaňone, keď sa ponad naše auto prevalí ohromný tieň, čo následne mizne v hlbočine vedľa nás. A nad ním je on – majiteľ tohto tieňa. Majestátny, neohrozený a uznávaný vládca juhoamerických Ánd!

Už sme o tom od miestnych muzikantov počuli toľkokrát a tentoraz to konečne vidíme na vlastné oči – El condor pasa!