Rozhľadňa na Luboch a okolie

12.02.2020
rozhladna-na-luboch-a-okolie

Ani nie túra, len taký tip na prechádzku malou časťou hrebeňa Javorníkov je toto. Medzi Melocíkom a Semetešom. Dosť záleží na počasí a takto v zime aj na stave snehu - lebo zvážnice a ťažba dreva, práve pod Lubmi. Zo sedla u Melocíka väčšina ľudí mieri v zime na bežkárske trate smerom na západ, rozhľadňa je smerom na východ. Takú trištvrte hodinku od parkoviska, na poriadne „oholenom“ kopci. Luby  (910 m) sú najvyšším bodom chotára obce Veľké Rovné a na bežkovanie popod ne treba trochu viac snehu kvôli sklonu a stavu cesty. Veža stojí od r. 2013 na trošku nižšom, západnom okraji temena. Obec má od 1.1.2014 ešte jednu takúto stavbu – južnejšie, na Zarúbanej Kýčere (884 m).

Veža má vraj 19 m, je to festovná drevená konštrukcia s troma poschodiami a strmými drevenými rebríkmi. V zime sú asi často pekne omrznuté. Zaujímavé je to, že je mimo červenej značky, aj keď v trase poriadnej lesnej cesty. Nie je asi veľmi určená pre verejnosť, lebo oficiálne slúži ako protipožiarna rozhľadňa. Ale je to taký náš typický alibizmus: tabuľky so „zákazom vstupu nepovolaným osobám“, ale tak vysoko, že si ich človek má problém všimnúť. A za tých pár rokov už sú aj vyblednuté, v zime často osrienené. Navyše žiadna zábrana, aby ľudia hore nešli. Zdola, z červenej značky (ktorá traverzuje vrchol) ju pekne vidno, aj chodník rúbaniskom je prešliapaný, samozrejme. Vidno ju aj zo smeru od Vrchrieky, z križovatky lesných ciest pri jednej z „obecných násteniek“, ktoré na svojom území obec Veľké Rovné pre turistov nastavala. Na turistických chodníkoch síce žiadny smerovník k rozhľadni, ale na strome v smere od Melocíka taká ochotnícka tabuľka so šípkou. Popri iných tabuľkách.

Je to teda na každom, ako sa rozhodne. Výhľady do okolia sú „vďaka“ rúbaniskám aj bez veže dobré: Lysá hora dominuje na severe, Lúčanská Malá Fatra na juhu. Blízke okolie tiež stojí za to, zimné prechádzky po hrebeni sú prudko romantické :-) Smerom k Melocíkovi napríklad rozľahlé lúky okolo osád Záblatie a Ovsenovci. smerom k Semetešu pekné osady Vrchrieka (s rodným domom známeho drotárskeho kráľa Štefana Hunčíka), Šupíkovci a Solíkovci. K tomu rôzne solitérne lavičky, studničky, kaplnočky, proste treba ísť.