Rt Kamenjak

30.10.2007
rt-kamenjakPohľadnicu s leteckou snímkou poloostrova Kameniak som mal doma na viditeľnom mieste niekoľko rokov. Pozeral som sa na ňu takmer každý deň a nikdy som ani na chvíľu nezapochyboval, že sa tam raz pozriem.
Chvíľu mi trvalo, kým som to miesto našiel na mape Chorvátska, na južnom cípe Istrie neďaleko mesta Pula. Po skončení letnej pracovnej sezóny v talianskych horách sme si toto miesto vybrali ako prvú zastávku našej chorvátskej odysey.

Bola už tma, keď sme si vyberali kemp, ktorý sa mal stať na najbližšie dni naším útočiskom. V Chorvátsku sa vyhýbame bivakom "na divoko". Počuli sme totiž, že počas sezóny tu policajti po nociach hliadkujú špeciálne za účelom zabrániť "čiernym nocľahom". Aj takto sa dajú zvyšovať príjmy z cestovného ruchu a tak prespávanie v obytných autách na parkoviskách, čo je veľmi rozšírený šport najmä v talianskych Dolomitoch je v Chorvátsku prakticky neznáma vec.

Náš stan staviame neďaleko dedinky Premantura v kempe Runke. Išli sme naslepo, len podľa tabulí pri ceste. So šťastím sa nám podarilo nájsť kemp, ktorý je ideálnym východiskom pre túry na Kamenjak a zároveň máme stan hneď pri mori v peknom borovicovom lese. Ceny na Istrii už nezaostávajú veľmi za susedným Talianskom a tak za noc v kempe po hlavnej sezóne zaplatíme 18 euro (dve os.,auto,stan).

Po krátkej aklimatizácii strávenej prevažne plávaním v mori sa vydávame na prieskumné bikové túry do okolia. Zisťujeme, že poloostrov Kamenjak je prírodná rezervácia posiata sieťou štrkových ciest a chodníčkov. A ako je v Chorvátsku zvykom, vyberá sa vstupné. Pozitívne môžme hodnotiť, že vstup sa platí len za motorové vozidlo (auto/motorka), cyklisti a pešiaci majú vstup zdarma. Ani táto motivácia však motoristov neodrádza a aj v septembri sú prírodné parkoviská pri plážach plné, chvalabohu sú všade k dispozícii zdarma chemické WC - čiže neplatí sa len tak pre nič-zanič. Pri jazde na bicykli po štrkových cestách si treba dať odstup za autami, ktoré víria za sebou kúdole bieleho prachu. Hneď na prvej pláži na pobreží otočenom na šíre more zisťujeme prečo ten záujem - more je čisté a voda priezračná, čo sa nedá povedať o zátoke v kempe Runke.

Počas niekoľkých dní sme prejazdili poloostrov krížom-krážom a okúpali sme sa vo viacerých zátokách. Najkrajšie je kúpanie na pobreží otočenom k otvorenému moru, kde sú v zálivoch pekné kamienkové pláže. Zaujímavé sú aj skalné útesy v závere poloostrova neďaleko ktorých je bar s detským ihriskom celý z rákosia. Tabule náučného chodníka nás informujú o tunajšej faune a flóre ale aj o odtlačkoch dinosaurích stôp na neďalekom ostrovčeku. Za pomerne vysokú návštevnosť môže aj neďaleké mesto Pula, ktoré je najväčšie na Istrii. Po niekoľkých dňoch na Kamenjaku spokojní balíme a pokračujeme ďalej. Návšteva Kamenjaku určite stála za to.