Skialp Val Roseg: Il Chaputschin 3386m.

08.01.2014
skialp-val-roseg-il-chaputschin-3386m-

Švajčiarsko: Berninské Alpy - Val Roseg

Po výdatnom snežení a po včerajšom oťukávaní terénu v okolí Julierpassu vyrážam na prieskum doliny Val Roseg. Je mi jasné, že tu nebude žiadna stopa a ani nikoho nestretnem. Na dnes je pre túto oblasť vyhlásená lavínová trojka. Sneh však celkom dobre drží a nevidno veľa samovoľných lavín ani splazov.

Vyrážam od Hotela Roseggletscher (2000m.) po bežeckej stope, ktorá po chvíľke končí. Teraz prichádza rad na nové ľahké špeciály do prašanu (šírka 93mm). Brodím sa snehom a rozmýšľam, kam by som sa vybral. Možnosť ísť na chatu Tschierva a pokúsiť sa ísť smerom na rovnomenný kopec zakrátko zavrhujem. Dostať sa cez potok by bol problém. A tak prichádza na rad druhý variant. Skúsim sa prebrodiť na chatu Coaz.

Il_Chaputschin_3368m

Obe chaty v doline Val Roseg sú samozrejme v tomto období zatvorené. Na Coaz vedie nepríjemný traverz pomedzi veľké kamene. Svieti do neho slnko. Sneh mäkne. Napriek tomu sa mi darí celkom dobre postupovať ďalej. V závere doliny sa nado mnou vypína Caputschin, hlavný skialpový cieľ neďalekej chaty, samozrejme v skialpovej sezóne, ktorá začína v marci.

Všade sú haldy snehu. Prichádzam na úroveň chaty. Nechce sa mi prešlapávať stopu traverzom k chate, aj tak je zavretá. Rozhodujem sa, že vyšliapem ešte kúsok hore a otáčam sa. Brodím sa hlbokým snehom a sklon svahu už určite nie je tých max. 35 stupňov, čo som si sľúbil dnes neprekročiť...

Vychádzam na horizont, obzriem si terén a vyberiem kopček, kde sa otočím. Na ňom zastanem a rozmýšľam: "Keby som ešte vyšiel týmto svahom, už by to nebolo ďaleko na plató pod hlavným vrcholom."

A tak sa brodím ďalej. Strmší terén strieda miernejší a ja sa výberom trasy snažím minimalizovať riziko. Keby sa mi niečo stalo, tak jediná šanca by bola zavolať si pomoc sám...

Ale ako som si už včera všimol, sneh drží dobre, napriek tomu množstvu ktoré spadlo. Vychádzam na plató pod hlavným vrcholom. Tu som si naplánoval otočku, veď vrchol počká. Sezóna ešte len začína.

Obloha sa zamračuje, naspäť budem lyžovať popri mojej stope. Vyťahujem termosku, občerstvím sa, pozriem na hodinky...

A vyrážam smer vrchol. Rizikové miesta mám už predsa za sebou, tak idem hore. Posledný strmý svah nehodnotím ako rizikový, čo malo spadnúť je už dole a doskočisko je krásne veľké. Trošku práce mi ešte dá prekopať sa cez okrajový prevej, a potom už nasleduje ľahký mixový terén na vrchol bez lyží.

Na vrchole si vychutnávam a fotím výhľady. Táto oblasť má veru veľa čo ponúknuť.

Info: Il Caputschin 3386m.

Je považovaný za hlavný vrcholový cieľ z chaty Coaz. Na tento vrchol je však možné vystúpiť aj traverzom z lyžiarskeho strediska Corvatsch. Z vrcholu je možné za dobrých podmienok zlyžovať smerom na Val Fex k hornej stanici Forcelles.

Prevýšenie: Z Val Roseg (2000m) na vrchol Caputschin (3386m) nastúpate 1400 v.m.

Čas: Prešlapávanie stopy mi trvalo skoro 5 hodín, skialpinistický sprievodca udáva len z chaty Coaz (2610m) na vrchol 3 hod. a 780 v.m.

túra bola absolvovaná 7.1.2014

Fotky Skialp Val Roseg: Il Chaputschin 3386m.

RE: Skialp: Il Chaputschin 3386m.
Riso B. 09.01.2014
paradny vykon, super podmienky :)