Stubaiské Alpy - Ilmspitze Klettersteig

07.10.2012
stubaiske-alpy-ilmspitze-klettersteig

Čo hovorí teória:
Táto zaistená cesta patrí k najkrajším a najzaujímavejším v Stubaiských Alpách. Ponúka široké výhľady do okolia a nezabudnuteľný zážitok pri zdolávaní kolmých úsekov. Obtiažnosť C/D ju radí medzi ťažšie ferraty, avšak precízne inštalované umelé pomôcky z nej robia ferratovú lahôdku. Ideálny prístup pod Ilmspitze je z chaty Innsbrucker Hütte. Spolu s výstupom na vrchol udávajú tabuľky čas 3 hodiny, z toho samotná ferrata 1,5 hodiny. Prevýšenie od chaty cca 400m, z toho ferrata 280m. Na zostup treba počítať približne s rovnakým časom - vedie exponovaným a často nezaisteným terénom a vyžaduje značnú opatrnosť. Táto túra spolu s výstupom na Habicht je perfektným dvojdenným programom s prenocovaním na chate Innsbrucker Hütte!

Naša prax:
    Ráno vyrážame z Innsbrucker Hütte cez sedlo Pinnisjoch (2370m) v ústrety dobrodružstvu. Nástupová trasa sa hadí úpätím hory Kalkwand. Mierne stúpanie striedajú strmé úseky a serpentíny, miestami je natiahnuté aj oceľové lano. Prepletáme sa popri fotogenických skalných útvaroch a za jednou zákrutou načapáme kamzíčiu rodinku. Naša prítomnosť ich očividne nevzrušuje. Cestou sa ponúka možnosť odskočiť si na vrchol Kalkwand (2564m), ktorý leží len 5min od chodníka. To si nemôžeme nechať ujsť. Sú odtiaľ parádne výhľady na Habicht, Tribulaun, či Zillertálske Alpy. Potom nás čaká už len na striedačku klesanie a stúpanie, skalné úseky striedajú trávnaté lúky, až sa ocitáme priamo pod nástupom na ferratu. Je tu postavená núdzová búdka s pokynmi pre dobrodruhov. Nazeráme za roh na začiatok ferraty a veru nechýba veľa, aby sme to otočili. Začína to dosť zostra a nakoľko sú v partii aj začiatočníci, musíme sa hecnúť. Podvedome však tuším, že to bude stáť za to.

Počiatočné metre sú ťahané relatívne kolmou stenou a preveria, či sa tu človek neocitol len blbou náhodou. Avšak skala ponúka množstvo dobrých stupov, takže po chvíli naberáme v nohách potrebnú istotu. Samotná cesta nevedie priamo hore, ale vzdušné kolmé úseky striedajú miernejšie traverzy a rampy. Musím uznať, že stavitelia tejto ferraty vedeli presne, čo robia. Všetky kľúčové miesta sú zaistené kramľami či skobami, nikdy som nemala problém s precvaknutím alebo prekonaním nejakého úseku. Najadrenalínovejšie je miesto, kde treba prekročiť hlbokú priepasť. Potom nás čaká už len skalným blokom preklenutý komín a ocitáme sa na vrchole Ilmspitze (2692m). Škoda, že spolu s nami dorazila aj oblačnosť a okráda nás o výhľady.
Zostúpiť musíme čiastočne tou istou trasou. Po opätovnom prekonaní komína v opačnom smere bočíme doľava a chodník nás vedie popd kolmé skalné steny. Veľa úsekov je tu nezaistených, zato dosť vzdušných. Chvíľami ideme po skalných rímsach, potom zliezame zaistené kolmé úseky, či tancujeme v suťových poliach. Hlavne chôdza po suti je únavná - nepríjemne sa v nej snúbi sklon s pohyblivosťou terénu. Najstrmší úsek je našťastie priistený dlhým horolezeckým lanom. Už sme aj radi, keď konečne narazíme na chodníček, ktorý nás miernym stúpaním dovedie naspäť k nástupu. Tam balíme veci, čo sme ráno povyhadzovali z batohov a prcháme naspäť do sedla Pinnisjoch.

Na_vrchole,_vzadu_Kirchdachspitze

Zo sedla treba zostúpiť strmým chodníkom pomedzi ovečky do údolia Pinnistal. Na salaši Karalm (1747m) má veľa turistov konečnú, nakoľko odtiaľ premáva pravidelný taxík do Neustiftu. My však taxíky neuznávame a tak sa štveráme opäť do kopca. Čaká nás Panoramaweg. Názov tohto chodníka je príznačný. Po nastúpaní 300m sa vinie vrstevnicou popod masív Elferspitze a ponúka krásne výhľady na hory i do údolia. Cestou nás prekvapí jedine báger a chlapík s hrabličkami, ktorí tento chodník premieňajú na bezbariérovú promenádu. U nás niečo nevídané! Panoramaweg končí pri chate Elfer Hütte (2004m). Odtiaľ to opäť prudko klesá serpentínami alebo priamo po zjazdovke k lanovke Elferlift (1794m). Tento svah je živnou pôdou paraglidistov, v každom počasí ich tu vidieť na desiatky a za pár bubákov sa k nim môže ktokoľvek pridať. My volíme peší zostup po cyklotrase. Pohodlné klesanie serpentínami je dosť zdĺhavé a ani zrýchlené tempo nás nezachráni pred prichádzajúcou búrkou. Ledva stihnem zbaliť foťák a vodná stena nás ovalí plnou silou. Behom 2min sme kompletne mokrí a demotivovaní. Pridávajú sa krúpy a chlad. Našťastie sa nad nami zľutuje okoloidúci chlapík na džípe a berie nás na korbu svojho tátoša. V neprestávajúcom lejaku nás vezie až do kempu v Neustifte (993m). Ani nevieme, ako mu poďakovať. Tak aspoň takto: ďakujeme!

Pár info na záver:
•    Z Neustiftu na Karalm a späť premáva počas leta pravidelne každý deň 8-miestny taxík. Vyráža z parkoviska pred informačným centrom v Neustifte o 9:00 a 15:00. Cestou cez Pinnistal má niekoľko nástupných/výstupných miest. Cena za jednosmerný lístok na konečnú je 12€. Naspäť z Karalm do Neustiftu odchádza o 10:00 a 16:00. Viac info na www.taxi-stubai.at/shuttlebus.html
•    Lanovka Elferlifte môže v prípade potreby ušetriť posledných zostupových 800m do Neustiftu. Cena za jednosmerný celý lístok smerom nadol je 8,20€. Pre držiteľov turistickej karty je to o niečo lacnejšie. My sme turistickú kartu dostali automaticky pri ubytovaní v kempe. Viac info na www.elfer.at
•    Pre letuchtivých návštevníkov je tu množstvo príležitostí vyskúšať si paragliding v tandeme. Stačí si vybrať zo širokej ponuky a prichystať min. 90€. Viac info na www.stubai.at v sekcii „leto“.

Jana Jaraba

Fotky Stubaiské Alpy - Ilmspitze Klettersteig

RE: Stubaiské Alpy - Ilmspitze Klettersteig
smy 11.10.2012
paradny vylet super fotky :))