Svinica a Babie leto

26.05.2019
svinica-a-babie-leto

Poľské Tatry - Gasienicova dolina - chata Murovanec - Svinica 2301m.

Pre Poliakov, ktorí majú na svojej strane len menšiu časť Tatier, je hraničný kopec Svinica veľmi dôležitým vrcholom. Jej severné steny boli od počiatkov horolezectva vyhľadávaným terénom pre lezcov. Pre turistov je zase výzva vystúpiť na tento krásny vyhliadkový vrchol po jednej z dvoch turistických trás. Obe vedú z poľskej strany, a aj preto je tento kopec pre Slovákov trochu bokom od centra pozornosti.

proti_slnku,_Koscielec_a_vpravo_od_neho_Svinica

Najznámejšia trasa poľských Tatier Orlia Prť sa dá v podstate predĺžiť, ak sa nastúpi už na Svinicu v smere od Kasprovho vrchu, z nej sa zostúpi do sedla Zawrat a odtiaľ sa pokračuje ďalej Orlou Prťou. Takýmto plánom však nenahráva momentálny stav: po obrovskom výlome na Belasej veži (Nebieska Turnia) je totiž dočasne uzavretý chodník zo Svinice do Zawratu.

výhľady_spod_Svinice

My sme na tento kopec vyrazili z chaty Murovanec. Po značkovanom chodníku sme najprv vystúpili do Svinického sedla, odtiaľ už nasleduje výstup na vrchol. Nevedie priamo, ale traverzuje západný svah. Chodník ponúka úžasné výhľady od Červených vrchov cez Liptovské kopy až po masív Kriváňa a Mengusovských štítov.

Zatiaľ čo sme vystupovali do sedla a tešili sa zo samoty a kľudu, tak od Svinického sedla sa situácia prudko zmenila. Až sme boli trochu prekvapení tou masou ľudu, ale boli sme nútení pochopiť, že pre denných turistov je možnosť vyviezť sa lanovkou na Kasprov vrch a odtiaľ pokračovať na Svinicu jednoducho veľmi lákavá...

Zadná_Tichá

Pri návrate sme nepoužili tú istú trasu, ale zo Svinického sedla sme išli hrebeňom do Ľaliového sedla a odtiaľ dole naspäť na chatu Murovaniec. Cestou samozrejme ešte nejaká tá kryoterapia :)

Poľské Tatry sú síce malé, ale veľmi príjemné doplnenie tých väčších slovenských...