Val Forno - nová zaistená cesta na Monte Rosso

14.08.2017
val-forno-nova-zaistena-cesta-na-monte-rosso

Švajčiarsko - Engadin - Maloja - Val Forno - Fornohutte - Monte Rosso

Už pri nedávnej návšteve na chate Forno som sa dozvedel že chatár Beat sa po preznačení modrej trasy na pass Casnil Sud pustil aj s priateľmi do budovania úplne novej modrej trasy na vrchol Monte Rosso. Modrá značka znamená v týchto končinách vysokohorskú trasu ktorá nie je špeciálne upravovaná a turisti sa na nej pohybujú na vlastné nebezpečenstvo. Pri ďalšej návšteve som prišiel na chatu až o tretej poobede ale to mi nevadilo aby som nevyskúšal len pred pár dňami dokončenú trasu.

Normálnym turistickým tempom výstup od chaty na vrchol Monte Rosso trvá dve hodiny a prekonáte pri ňom cca 600 výškových metrov. Od chaty začínam klesať chodníčkom najprv mierne dole. Neďaleko vidieť veľkú ľadovcovú jaskyňu. Traverzujem ľadovcom vyhĺbenú dolinku a začínam stúpať miernym traverzom. Čoskoro začínajú prvé reťaze. Je ich tu požehnane ale vďaka nim už nie je potrebné ďalšie značenie a človek vie, že v prípade dažďa by nemal problém sa po žulových platniach vrátiť naspäť.

Monte_Rosso,_chata_v_krúžku,_šípka_označuje_trasu_zaistenú_reťazami,_na_vrchol_sa_vystupuje_poza_hrebeň

Traverzovanie žulových platní si vyžaduje kráčať po šikmých skalných platniach ale s pomocou reťazí to zvládnu aj zdatnejší turisti bez skúseností s lezením. Po prehupnutí sa za hrebeň reťaze končia. Občas treba trošku použiť aj ruky ale výstup nie je ťažký. Značenie je spoľahlivé a dostaneme sa ním až na vrcholový hrebienok.

reťaze_sa_zídu_hlavne_v_prípade_nepriaznivého_počasia_a_pri_zostupe

Tu si môžete vybrať či si popoleziete po parádnej žule alebo zľava pôjdete po miernejšom teréne. Na vrchole Monte Rosso na vás čakajú úžasné výhľady na všetky strany. Kto by chcel vidieť chatu musí si trošku popoliezť ďalej po hrebeni ale dá sa.

Návrat je znovu po tej istej trase. Vďaka chatárovi Beatovi získala táto dolina ďalšiu parádnu turistickú atrakciu.

vrcholový_hrebeň_Monte_Rosso

Horolezci, ktorí sa vyberú na celý hrebeň Monte Rosso takto určite ocenia zabezpečený zostup. Na túto hrebeňovku sa nastupuje cez sedlo Sella a hrebeň končí na vrchole Monte Rosso. Tu sa už ale jedná o lezeckú túru.