Veľká Fatra: z Podhradia na Kľak a Sučiansky hrad

25.11.2020
velka-fatra-z-podhradia-na-klak-a-suciansky-hrad

Taký krátky okruh na pár hodín, pokojne aj na popoludňajšiu prechádzku. Čiastočne mimo značiek, s mnohými peknými zákutiami - pre tých, ktorí nevyžadujú bombastické vysokohorské scenérie. Aj keď z toho Kľaku vidno pol Slovenska, samozrejme. Vhodná prechádzka takto v novembri, alebo na jar, keď ešte listy na stromoch nezavadzajú a žihľava neštípe. Lebo aj tú treba na tejto trase zohľadniť. Ale nie nutne.

Takže: z dediny je to na Kľak jednoduché, po modrej. Len od konca asfaltky som dočasne tou modrou pohrdol a skúsil to priamo prielomom potoka. Práve preto, lebo v lete by som sa tu utopil v mori žihľavy a lopúchov. Teraz už bolo všetko zľahnuté a čerstvý nočný mráz aj blatá vysušil a podklad trochu spevnil. No, dalo sa, prielomček pekný, aj dáke bralká a jeden vodopádik – trpaslík, ale nič svetoborné.

Strmý záver z doliny na hrebeň a z neho na Kľak samotný je zas o inom – o prechode z jednej lúky na ďalšiu a tak skoro až hore. Pod vrcholom divočina pralesoidná. Sem – tam spätné výhľady na Krivánsku Fatru, sem - tam kopytníky skáču, krajinársky je to veľmi pekné, aj keď fakt poriadne strmé.

Z Kľaku potom nazad dole na Koškárovskú lúku a ďalej už po neznačenom, ale väčšinou zreteľnom hrebeňovom chodníku cez Pálenicu (1048 m) a popred Prieložnicu na Sučiansky hrad. V prvej polovici krásne lúky s výhľadmi na sever, v strede nádherné skalné mesto na Pálenici, v druhej polovici chodník lesom s početnými bralkami. Len z tejto strany je orientácia trochu zložitejšia ako z opačnej, od hradu. Najmä tesne pod Prieložnicou, kde treba z prieseku odbočiť doprava a trafiť hrebienok ku hradu, je už pár rokov na jeho začiatku rúbanisko - takže je lepšie využiť zvážnicu, odbočujúcu ešte pred ním doprava do traverzu. Ona sa ale na ten hrebienok po pár metroch napojí.

No a na záver som zase pohrdol značkou a z hradu dole do Podhradia som sa spustil „direttissimou“. Jednoducho som pokračoval rovno lesným priesekom tam, kde sa pod hradom zelená točí prudko doľava. Vypľulo ma to na hornom konci bývalého „obecného vleku“, odkiaľ je nádherný, panoramatický výhľad na Krivánsku Fatru. Hneď nad dedinou. Viac povedia fotky.