Poloniny na skialpoch

07.02.2019
-poloniny-na-skialpoch

Hranice krajín majú svoju príchuť, a ak sa stretnú tri v jednom bode - o to silnejšiu. Pre nás je možno takým zaujímavým miestom vrch Kremenec 1 221 m n.m., na odľahlej trojhranici Slovensko-Poľsko-Ukrajina. Bod stretu aj troch národných parkov - Poloniny, Bieszczady a Užanský NP na ukrajinskej strane.

Vyrážame v sobotu ráno z najvýchodnejšej malebnej dedinky Nová Sedlica, kde líšky aj vlci doslova dávajú dobrú noc. Pri hranici šengenu a EU je kupodivu čulá premávka policajných terénnych áut a skútrov, stále sa tadiaľ prevádzači občas pokúšajú previesť nejakú skupinku. Stúpame na hrebeň Príkreho, aby sme nemuseli potom strácať výšku v strmej doline Stružica.

Poloniny_na_skialpoch

Naokolo, ale stále mierne do kopca. Snehu pribúda, bukový prales sa postupne mení na neuveriteľnú nonstop zimnú rozprávku. Za Čierťažou 1071 m n.m., už na poľsko-slovenskej hranici konečne narazíme na dlho sľubovanú čerstvú skútrovku. Radosť končí po 500 m, kde dvaja poľskí vojaci vyhrabávajú svoj skúter zo snehu. "Pekná romantická robota jazdiť po horách na skútri" vravím im.

Razíme stopu pomaly hrebeňom na Kremenec, resp. rýchly Marcel až na poľskú Veľkú Ravku a späť. Trojhranica v miernom šere a bezvetrí dýcha mágiou. Hoci si niet kde si sadnúť, vysmiati fotíme sa zo všetkých strán každej krajiny, napchávame sa čo batohy ešte vydali.

Dva metre snehu dokonale zakryli okolité lesy zapísané v UNESCO, všetko okrem kamenného stĺpu a orientačných tabuliek. Aby toho nebolo málo, len pár km odtiaľ na ukrajinskej strane pri obci Kňahyňa v roku 1966 spadol 500 kg meteorit. Možno ako akýsi vesmírny pozdrav tomuto čarovnému miestu...

Roland Lipták

Fotky Poloniny na skialpoch

RE: Poloniny na skialpoch
sherpa 07.02.2019
aaa sa vam islo, ked vam cestu razila Lokomotiva z Popradu. a kedy ste presne boli? fotky krasne, to sa musi uznat, ze tam to priroda vysperkovala v bielom baroku.

Dalibor 10.02.2019
Lokomotíva ani nefučala. Vlastne sme ju videli až na ceste späť. Kde poľské skutre neprejdu, tam Lokomotíva prerazí až do Poľska. Boli sme 26. januára. A minulého roku sme boli 26. februára. Tiež rozprávkové. A tohto roku ešte skúsime či nebude modrá obloha: vo februári.