Potulky Rakúskom - Kaprun, Mooserboden

15.11.2010
potulky-rakuskom-kaprun-mooserboden

Kotvíme v Kaprune, neďaleko Krimmelského vodopádu. Jediný kemp široko ďaleko ponúka trávičku zosekanú na 3.75cm, šušťanie potoka a slušné WC i sprchy – idyla. Idyla sa rozplýva keď sa márne snažíme vryť do rovnomerne zosekanej trávičky stanové kolíky. Nič. Tráva šikovne skrýva kvalitne utlačenú vrstvu kameňov. Prichádzajú na rad horolezecké skoby a kladivko. Hotovo, štrk porazený.

Pri slove Kaprun ma napadla jedine podzemná lanovka a jej nehoda v roku 2000. Na ľadovec sa nám nechce, je hmla a mrholí, hľadáme infostánok. Infocentrum na takejto  úrovni som ešte nevidela. Okrem panelov, krátkych prezentácií v 3 jazykoch a výhľadu do útrob elektrárne je tu kino! Na upršaný deň nie zlý zabijak času. Zadarmo premietajú trojjazyčné filmy, majú zhruba pol hodinu, o okolí a o výstavbe nádrží. Neskutočné. Neďaleko infocentra sú vodopády a nástupná stanica na vysutú lanovku na Kaprunský ľadovec. My ideme radšej na nádrže.

lanovky_sú_všade

Tetuška z infocentra nás posiela na autobus. Kým čakáme na zastávke, nad hlavou nám štartuje akurát voľáka lanovka. Tie majú snaď všade. Dokonca vidno aj lanovku na mlieko, akurát vezie konvičky z horských pastvín. Pri nástupe do autobusu máme obavy ako vysvetliť vodičovi že nevieme kam až ide a my s ním. Nikde nedostať kúpiť mapu. Vodič z plynulej nemčiny prechádza na plynulú angličtinu (predstavte si to na Slovensku!) a ochotne vysvetľuje realitu. Prvý spoj chodí z Zell am See na akési horné parkovisko.Odtiaľ premáva kyvadlovka k lanovke a od lanovky ďalšia kyvadlovka systémom tunelov a serpentín až na hornú nádrž Mooser Boden.

Vystupovať, horné parkovisko. Odtiaľto sa dá ísť už iba pešo alebo autobusom a lanovkou. Parkoviská plné áut naznačujú, že tu bude dnes tesno. Na Mooser Booden je to 3,5 hodiny napešo. Vymieňame autobus za vlastný pohon a obdivujeme čo sa v tej hmle dá. Turistický chodník vedie do doliny k dolnej stanici lanovky. Musia tu mať problémy s lavínami, pretože okolo dolnej stanice údolí sú protilavínové hrádze. Obieha nás prvá séria autobusov, stretávame sa s ňou akurát pri lanovke. Ľudia vyskakujú, potom nástup do čudnej lanovky. Lanovka prekonáva výšku zhruba 400 m, najťažší úsek, kde nebolo možné postaviť cestu. Turistický chodník vedie serpentínkami popri pozemnej lanovke.

Spestrením sú malé tunely na turistickom chodníku. Od hornej stanice lanovky chodník vedie striedavo mimo cesty a po asfaltke. Tunely pre autobusy obchádzame traverzom popri dolnej nádrži Wassserfallbooden. Hmla ustupuje, vidieť prvé ľadovce. Voda v nádrži je sivo modrá, kalná, ľadovcová. Za dolnou nádržou sa v diaľke črtá horná nádrž Mooser Booden. Smerovník ukazuje ešte hodinu a pol údolím a na záver serpentíny. Vypadá to lákavo. Príroda je tu krásne zelená, keď stavali nádrže, všetky drny odviezli a po dostavaní v rámci rekultivácie sem naspať doviezli. Apoň tak to uvádzali vo filme v Kaprunskom kine. Dali si tu námahu a stojí za to!

Alm_pod_hornou_nádržou

Cestu popri dolnej nádrži lemuje množstvo potokov, vodopádov a kráv. Spokojne sa pasú na strmých úbočiach doliny, sú hnedé, fľakaté a vôbec nie fialové. Záverečné serpentíny dajú zabrať. Aj autobus má v tejto časti čo robiť, krúti sa po serpentínach, sem tam sa stratí v jedom z 1O-tich tunelov. Som zvedavá, kedy sa my dočkáme toho jedného popod Višňové....
Prechádzka po priehradnom múre nie je pre tých, čo majú závrate z výšok. Tí volia okruh okolo priehrady. Vo svahu nad údolím, na začiatku ľadovca, láka chata pekným výhľadom. Ale pre pokročilú dobu si musíme nechať zájsť chuť na ďalší výstup. Z upršaného dňa je nakoniec zaujímavá túra.

A na záver trochu čísel pre tých, čo sa rozhodnú navštíviť Kaprunské priehrady: