Brankovský vodopád, brankovský hrebeň

23.05.2014
brankovsky-vodopad-brankovsky-hreben

Najvyšší nízkotatranský vodopád (55m) v sz cípe pohoria využívajú koncom zimy najmä ľadolezci. Napriek výške nič mohutne hučiace čakať netreba, ledva cvŕka, najmä po takej zime ako bola táto. Ale je známejší ako hrebienok nad ním – ten je už trocha v tieni vychytenejších turistických cieľov v okolitých pohoriach. Ale práve na ne sú z Brankovského hrebeňa veľmi pekné výhľady: na veľkofatranský hrebeň od Ploskej po Malinô Brdo a na Sidorovo s Vlkolíncom dopoludnia, na Salatín a hrebeň Nízkych Tatier popoludní (podľa polohy slnka). Na sever na Liptov po celý deň :-) Hrebienok medzi Veľkým Brankovom (1134m) na juhu a Borovinskom (866m) na severe má necelých 5 kilometrov, štverá sa naň zelená značka z Podsuchej, koniec má v Bielom Potoku. Celé sa to dá aj s maličkou zachádzkou k vodopádu prejsť za pohodlných 5-6 hodín.

Od hlavnej v Podsuchej (parkovisko aj zastávka autobusu) je to až k vodopádu pohodlne po lesnej ceste, potom sa terén prudko dvihne  a cez malú tiesňavu a sériu strmých lúk a lesov sa asi po hodine a pol chodník dostane do sedielka na severnom svahu Veľkého Brankova. Ten je plochý a odlesnený, na rozdiel od špicatejšieho, bralnatejšieho a zalesneného Brankova. Medzi nimi je ešte malé zarastené bralko, z oboch strán strážené drevenicami bývalých salašov. Jedna vypipľaná, druhá taká núdzová, ale prespať sa dá v oboch. Pri tej horšej je aj voda v starom napájadle, ale ledva - ledva.

Na Brankov je od drevenice výstup krátky, ale nechutne strmý. Odmenou je pekný, ostrý, bralnatý hrebienok s niekoľkými vyhliadkami. Podobne strmý je zostup, terén sa párkrát zhupne, les stratí na svojej divokosti, chodník sa nakrátko zmení na zvážnicu a už je tu lúka, kde sa pripája žltá z Ludrovskej doliny.

Scenár sa opakuje: prudký výstup na Ostrô (1067m) s pamätníkom bojov z druhej svetovej. Aj ďalej do sedla Brdisko je zostup podobný ako predošlý a do Bieleho Potoka je potom už len na skok. Ale dá sa ísť aj ďalej, na Borovinsku je vyhliadka a vedie tam značka. Vrátiť sa netreba, pôvodná zelená pokračovala z vrcholu ďalej a ešte ju na stromoch vidieť, aj chodník je prešliapaný. Vynára sa z lesa priamo pod „elektrikou“ a ponúka výhľady na úchvatné zoskupenie kameňolomov :-) Dole pomedzi ne sa dá dostať pohodlne po ceste. Komu by málo bolo, má možnosť napríklad prejsť do protisvahu pod Sidorovo (popri starej vápenke a záhradkách) na ďalšiu zelenú značku (cesta z Vlkolínca do RK). Sú odtiaľ pekné pohľady na celý Brankovský hrebeň a niečo naviac - napríklad na tú elektriku :-)

Fotky Brankovský vodopád, brankovský hrebeň

Jaraba 23.05.2014
Tak táto trasa je parádna, boli sme ju vlani na jar. Počasie biedne - mrholilo a bola hmla, výhľady skoro žiadne (aspoň si mi to priblížil fotkami), ale fascinovalo ma množstvo rozkvitnutých orchideí na Veľkom Brankove a vodopád bol vlani priam ukážkový ;o)

Ripo 23.05.2014
Tak prihoď nejakú fotečku ukážkového vodopádu, nech si viacerí priblížime...

Jaraba 30.05.2014
Vie mi niekto povedať, k čomu má slúžiť to plechové čudo na fotke č. 3 v článku? (použitie toho skleného čuda vnútri mi je jasné :-D)

Ripo 30.05.2014
Vidno že si príliš mladá, diouka moja! My pamätníci pamätáme, že počas osláv SNP v takých čudách symbolické povstalecké vatry horeli. Ale to už si nik neváži, podľa toho to tam aj vyzerá.

Jaraba 30.05.2014
A vieš, že ma také niečo aj napadlo?! Len som si nevedela predstaviť, ako sa staručkí vojnoví pamätníci štverajú tak ďaleko od civilizácie nejakú vatru nažhaviť...

Ripo 30.05.2014
Takých 20 rokov dozadu sa ešte vyštverali...