Butkov (765 m) obchvatom

24.09.2024
butkov-765-m-obchvatom

Kto ide po D1 okolo obce Ladce, nemôže si ho na okraji Strážovských vrchov nevšimnúť – lebo z neho poriadne odhryzol kameňolom, slúžiaci od r. 1889 ako zdroj suroviny pre známu cementáreň. Z vrchnej hrany lomu je ale pekný výhľad na Považie, vedie tam aj červená značka (aj keď taká nejaká divná, začína len tak v strede lesa), vzadu za kopcom je pekná krajinka striedavých lesov a lúk, taká typická pre Strážovské vrchy, a na okraji lomu vyrástlo v r.2013 najmladšie pútnické miesto na Slovensku. Divné umiestnenie síce, ale zaujímavý areál. Takže zámer bol poriadne pomaly, na pohodu, s častým posedávaním obísť tieto a možno aj nejaké iné zaujímavé miesta v okolí. Nie sú všetky prepojené chodníkmi, ale mapy.cz a heatmaps od Stravy pomohli, a tak sme si vyrobili taký kľukatý okruh na zabitie peknej a tak akurát teplej soboty, nech si poriadne užijeme jesennú rovnodennosť:

Vyrazili sme od smerovníka „kameňolom“ po žltej: trochu lesom, cez veľkú lúku a zase lesom, že obídeme Bukovinu (562 m) a poprechádzame sa po tej typickej, miestnej lesno-lúčnej krajine. Pekne je tam, až na to, že všade posedy a pred nimi vnadiská proti všetkým predpisom. Ľudská hlúposť je jednoducho nekonečnejšia ako vesmír. Pod nohami ale lesné a lúčne cesty od parádnych po neviditeľné a z takej jednej veľkej križovatky sme začali pozvoľne stúpať k prvému hitu dňa.

Hitom mala byť a aj bola vyhliadka na Kavčej skale, čo je súčasť takmer súvislého skalného hrebeňa, ťahajúceho sa aj cez dolinu na druhú stranu. Z našej lesnej cesty tam vedie pekne udržiavaný chodník – odbočka doprava. Ušetrili sme ním nejaké metre stúpania a následného klesania. Vyhliadka parádna, najmä na blízke Belušské Slatiny a vzdialený Púchov. Tak sme založili prvý basecamp.

Po zbalení basecampu sme ešte pár metrov klesli a išli v ústrety tej červenej značke, začínajúcej podľa mapy v strede lesa. Našli sme a poriadne strmo (najprv aj širokou medzerou v tej skalnej stene) sme po nej vyliezli až na Butkov. Tam na jednom strome ceduľa, o kus ďalej vrcholová kniha. Výhľady nikde, až o druhý kus ďalej, na hrane lomu. Tak druhý a dlhší basecamp, aj varič zasyčal.

Tretia dlhšia pauza nastala už pri pivku/kofole vo vysoko civilizovanom prostredí bufetu, na okraji toho pútnického areálu. Aj tam je od kríža parádny pohľad na Považie, ale samozrejme aj na lom a cementáreň. Akurát cesta zhora z Butkova už nebola taká pohodlná – na výber bol buď nepríjemne zarastený, hrboľatý hrebienok na okraji lesa, alebo cesta horným okrajom lomu. Ale bolo to krátke.

Po prehliadke areálu – už len dole k autu. Po širokej šotolinke pomedzi pútnikov sa nám nechcelo, našťastie ani tu mapy nesklamali a bez pochýb sme našli odbočku na jeden miestny bajkový singlík – strmý, ale flow, s klopenkami aj malými skokmi, len na pár miestach trochu hrboľatý, normálne aj pre amatéra. A jeho odbočka nás neomylne vypľula priamo tam, kde sme začali. Na parádu prechádzka!

Fotky Butkov (765 m) obchvatom

RE: Butkov (765 m) obchvatom
Martin (martin.lesto@gmail.com) - 25.09.2024
Pekný opis jesennej prechádzky s krásnymi fotkami. S jednou chybičkou krásy. Vadí mi, že tu podprahovo vykresľuješ poľovníkov (pohybovali ste sa v poľovnom revíri PZ "Bukovina Ladce") ako lenivých lovcov , čo nelegálne predkladajú zveri dobroty zo záhradky za účelom "pohodlného lovu". Na výlete ste prechádzali legálne zriadenými vnadiskami za účelom lovu diviačej zveri. (Vnadisko slúži na efektívnejší lov diviačej zveri, ktorá je v súčasnosti značne premnožená predovšetkým v západnej polovici Slovenska. V súvislosti s národným programom na zastavenie šírenia vysoko nákazlivého afrického moru ošípaných (AMO) prebieha intenzívny odlov diviakov v okresoch, kde ešte nebolo AMO rozšírené. Poľovná plocha na Slovensku predstavuje takmer 4 a pol milióna hektárov. Až na 71 % je plánovaný chov diviačej zvery čo znamená, že je tu zo zákona možné zriadiť tzv. vnadisko. (mapa vnadísk voľne dostupná na stránke Národného lesníckeho centra - https://gis.nlcsk.org/islhp/) Pozn.: Hlúposť si nám predviedol predovšetkým ty sám Rišo, - na snímke č. 4 nie je šafran, ale jedovatá Jesienka obyčajná (Colchicum autumnale), obsahujúca jed Colchicín (s ňou by si asi jedlo nedochutil...) Tá "sranda" na 25 snímke je Slizovka žĺtková (Fuligo septica)

Ripo 25.09.2024
Nazdar Martin. Napísal som to inak aj preto, že som čakal, či sa niekto ozve. Za slizovku ďakujem a za ten šafran sa ospravedlňujem, opravím. Viem, že je to jesienka, ušlo mi to. Ale k tým vnadiskám - AMO je problém, to je známe, Ale už menej známe a prezentované poľovníkmi je to, ako a čím sa smie vnadiť a že počet nelegálnych vnadísk sa minimálne vyrovná tým legálnym v mape a že problém s diviakmi a aj inou premnoženou zverou je oveľa širší a žiadne vnadenie ho nerieši, skôr naopak, a tak... A na to nestačí poznať druhové názvy, na to treba komplexnejšie a nové poznatky z ekológie a etológie. Nie som odborník, ale práve tí, ktorí si tak hovoria, a pritom sú vedomosťami a postojmi zamrznutí niekde v dávnej ére "boja s prírodou" - takých považujem za hlúpych.

RE: Butkov (765 m) obchvatom
Martin (martin.lesto@gmail.com) - 25.09.2024
Ďakujem Ti za odpoveď. Nemyslel som to tak, že si chcem len "rýpnuť". Viem, že sa nájde aj veľa nepoctivých poľovníkov, ako v každej sfére života, len netreba automaticky zo všetkých robiť hlupákov na základe prvého dojmu bez overenia si faktov. Na oficiálnych vnadiskách sa môže predkladať jadrové (obilniny, ovos, jačmeň, kukurica a pod.) dužinaté (repa, zemiaky, mrkva, jablká a pod.) a objemové (siláž, senáž, seno) krmivo v množstve do 30 kg (jadrové) a do 100 kg (objemové) krmivo za mesiac. Aj mňa iritujú kde, kade v prírode neoficiálne vysypané zvyšky pečiva, odpad z kuchyne, prípadne nákladiak pšenice pod posedom... Vnadisko slúži primárne na privábenie, intenzívny lov a nie kŕmenie diviačej zveri. Pozn. Nie som členom poľovného združenia "Bukovina Ladce" - pôsobím ako lesník v inom regióne Slovenska. Užívateľ poľovného revíru je voľne dohľadateľný na stránke NLC Zvolen.

Ripo 25.09.2024
Ďakujem aj za túto konštruktívnu odpoveď, kolektívnu vinu samozrejme uplatňovať nechccem, aj tie popisy k fotkám boli mierené na tieto konkrétne prípady. Lebo tie vnadiská určite nie sú v súlade s predpismi a keby aj boli, to zas ukazuje na hlúposť tých predpisov. Lebo predpisy o vnadení keby boli v poriadku, už dávno tu nie je problém s AMO, premnoženou vysokou a tak podobne...Aj keď samozrejme ani tie vnadiská nie sú jediný problém.