Gačovská skala nad Dedinkami

07.05.2022
gacovska-skala-nad-dedinkami

Slovenský raj - Palcmanská Maša - Dedinky - Gačovská skala (1113 m)

Južnej časti Slovenského raja dominuje vodná nádrž Palcmanská Maša s malou osadou Dedinky na jej brehu. Toto miesto prežívalo svoj vrchol niekedy v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď počas socializmu bolo predovšetkým v lete vyhľadávaným turistickým cieľom. V tom čase tu bola aj zodpovedajúca turistická infraštruktúra: hotel Priehrada a kemping s možnosťou ubytovania, aj v chatkách. Na priehrade, ktorá síce je najchladnejšou vodnou nádržou na Slovensku, kde je povolené kúpanie, bola požičovňa lodiek a vodných bicyklov. Chovali sa tu aj pstruhy. Veľkou atrakciou bola určite sedačková lanovka na Geravy, kde bolo možné občerstviť sa, ale aj ubytovať v horskom hoteli Geravy (v lete 2022 by mala byť sedačka znovu v prevádzke).

Aj keď hlavnou sezónou pre toto miesto vždy bolo leto, tak snaha o zimnú sezónu tu bola tiež. Už v spomínaných starších časoch bolo v okolí niekoľko lyžiarskych vlekov. Jeden z nich bol prevádzkovaný priamo na Geravách. Dnes je v zime známe predovšetkým lyžovanie v neďalekom stredisku v obci Mlynky (Ski Gugeľ a Mlynky Biele vody).

Geravy

Na dnešnú (trochu netradičnú) túru vyrazíme priamo z dediny, kde v jej centre nájdete dobré možnosti na parkovanie. Najprv ideme po zelenej značke na Geravy - vápencovú náhornú planinu, ktorú tvoria horské lúky poprerastané lesmi. Na Geravách si urobíme pauzu. Budova horského hotela, spojeného s hornou stanicou sedačky, už má svoje najslávnejšie časy síce za sebou, ale aj počas pekného októbrového jesenný dňa tu občerstvenie dostaneme. V okolí hotela je možnosť príjemného posedenia aj vonku, a popri tom vám budú robiť spoločnosť kadejaké tie zvery. Viac už vo fotogalérii ;)

Z Geráv pokračujeme ďalej cestou, ktorá slúži ako zásobovacia, a zároveň má turistické značenie (žltá aj červená) Chvíľu sa prepletáme pomedzi koľaje, ktoré vytvoril typický živočích slovenských lesov LKTečko, trošku sa aj zablatíme - ono tieto veci sa často nachádzajú v symbióze (LKT, blato. koľaje a samozrejme drevo...).

lúky_nad_Gačovskou_skalou

Po chvíli ale z cesty odbočujeme vľavo a ponárame sa do lesa. Lesná cesta nás za chvíľu vypľuje na horské lúky. Sú tu známky kosenia. Ďalej pokračujeme po lúkach, ktoré sa nachádzajú na akejsi náhornej planine podobného typu ako Geravy. Táto je severne od Gačovskej skaly, nášho dnešného cieľa. Ono sa vlastne nejedná o jeden vrchol, ale o vápencový skalný masív, v ktorom sa nachádza viacero miest s pekným výhľadom. Ku jednotlivým vyhliadkam sa schádza z hlavného chodníčka, a potom je potrebné sa rovnakou cestou vrátiť naspäť.

Ppalcmanská_maša_a_Dedinky

Príjemným prekvapením po úžasných výhľadoch na panorámu Dediniek a Palcmanskej Maše je potom aj vyhliadka s výhľadom opačným smerom. Vidieť na nej úžasnú panorámu od Vysokých Tatier cez Havraniu skalu až po Kráľovu hoľu. Popri spomínanej Havranej skale a Tomášovskom výhľade je toto miesto určite jedno z najlepších výhľadov na Slovenský raj.

na_jednom_zábere_od_Tatier_po_Kráľovu_hoľu

Po návšteve vyhliadok túru zakončíme opäť v osade Dedinky, tento raz sa z lesa vynoríme na jej SZ konci, priamo pri cintoríne. Chodníček tu tvoria pekné serpentíny a je na ňom vidieť, že nejaký čas tu už je, veď spomínané horské lúky boli obyvateľmi osady isto oddávna využívané na pasenie a ďalšie aktivity...

Tento príjemný a nenáročný okruh nám zabral asi 4,5 hodiny vrátane množstva prestávok a nastúpali sme na ňom 450 v.m. Je určite veľká škoda, že ním nevedie normálna turistická značka, veď okolie Dediniek nie je až také bohaté na atraktívne turistické ciele ako sever Slovenského raja. Výnimkou sú tu iba značkované chodníky cez Zejmarskú roklinu a Havrania skala zo Stratenej. Záujemcovia o túto túru ale môžu osloviť napríklad horského sprievodcu, ktorý im spraví spoločnosť v neznačených zákutiach Slovenského raja. Veď aj tento chodník má taký špecifický názov: Sprievodcovský chodník cez Gačovskú skalu.