Killarney national park, Írsko

11.01.2011
killarney-national-park-irsko

V Írsku je šesť národných parkov a majú podobný účel ochrany ako tie naše.  Pretože ale civilizácia v Írsku mení krajinu dlhšie a hlavne intenzívnejšie ako u nás, zvyškov divočiny je tu menej a sú prešpikované množstvom historických pamiatok a upravených zákutí. Takže pripomínajú skôr parky ako národné parky v našom chápaní.

Národný park Killarney leží na juhozápade ostrova medzi mestom Killarney a najvyšším írskym pohorím McGillycuddy s Reeks. Jeho jadrom sú tri navzájom prepojené jazerá a Bourn Vincent Memorial Park (43km2) v ich zázemí - krajinka v štýle anglického parku, ktorú v roku 1932 darovali majitelia štátu s úmyslom založenia prvého írskeho národného parku. Ten má dnes asi 100km2, viac ako 70km chodníkov a od r.1981 aj štatút biosférickej rezervácie UNESCO.

Našincovi asi najviac udrie do očí nezvyčajný mix ihličnatých a listnatých stromov, aké u nás spolu nerastú. Lesov je najviac na pobreží jazier a na dolných svahoch hôr (vyššie sú rašeliniská). Vďaka vlhkej oceánskej klíme pripomínajú dažďový prales a ich obraz dotvárajú všadeprítomné liany, machy, lišajníky a rododendrony. Voda v potokoch (práve vďaka rašeliniskám, z ktorých vyteká) pripomína farbou Guiness :-)

Návštevnosť je obrovská, lebo Killarney je hlavné východisko do známeho „Ring of Kerry“, turisticky vyhľadávaného okruhu po pobreží polostrova Iveragh. Takže v meste aj v  národnom parku sa koncentrujú na začiatku alebo na konci svojho putovania všetci, ktorí sa sem zídu. Na chodníkoch tak možno stretnúť mamičky s kočíkmi, cykloturistov aj do goretexu zabalených pešiakov, hrajúcich sa na nordic walking. Po ceste z parkoviska nie sú na chodníku ničím nezvyčajným ani kajakári v neoprénoch :-)

Fotky Killarney national park, Írsko

RE: Killarney national park, Írsko
Vronyka (veronika.bretzova@centrum.sk) - 21.03.2011
Pekny clanok super opisane pomery. nedavno som bola na studinjnom pobyte v nedalekom Tralee, tak som tam parkrat zbehla omrknut okolie. je tam krasne, odporucam!