Sassongher, kameňák nad Corvarou

20.12.2007
sassongher-kamenak-nad-corvarou

Začiatok sezóny v Corvare. V kuchyni pred obedom je práve kľud. Umývač riadu Srb Darko ma podpichuje."Stavme sa o pivo, že zlomím tento papierový valček." Tuším, že je to finta, ale chcem mať od neho pokoj, tak súhlasím. Darko namočí valček do vody a o chvíľu ho zlomí. Víťazstvo ho povzbudí a podpichuje ešte viac:"Stavme sa o dačo, vymysli nejakú stávku." Chvíľu ešte odolávam, keď vtom dostávam nápad. Včera som počul, ako sa zo šéfom rozprával o tom, že výstup na vrchol Sassongher, dominantu nad Corvarou trvá dobré tri hodiny. "Darko! Mám stávku!" "Cez poobedňajšiu pauzu vybehnem na Sassongher v čase pod 1.30hod!"

Sasso znamená v taliančine kameň, tak som si voľný preklad urobil po svojom. 2665 metrov vysoký kopec je skutočná dominanta Corvary, malého horského strediska Dolomitov. Strmé skané bralá pri pohľade od Corvary vzbudzujú rešpekt, a preto sa mnohí návštevníci pri zistení, že na tento vrchol ide pomerne jednoduchý turistický chodník nechajú zlákať na výstup. Do sedielka pod vrcholom vedú dve hlavné výstupové trasy. Tá frekventovanejšia vedie z Colfosca po štrkovej ceste okolo chaty Edelweiss po rázcestie chodníkov 4-7. Tu výstup pokračuje miestami exponovaným traverzom až do sedielka pod vrcholom (chod. č. 7)
      Zaujímavá varianta ide priamo z Corvary, časť (Pescosta). Strmými serpentínami sa dostaneme pod vrchol Col Pradat a odtiaľ sa traverzom napojíme na chodník č.4.(obr.)
      Druhá menej frekventovanejšia trasa vedie z La Villy, časť Fontanacia. Odtiaľ sa cez strmý skalný prah dostaneme do prekrásnej dolinky val de Juel, ktorá končí spomínaným sedielkom. Odtiaľ vedie výstup na vrchol po miernejšom severozáp. hrebeni. Na začiatku je kratší zaistený úsek, ktorý sa bežne chodí bez výstroje na ferraty. Vrcholový hrebeň je zakončený veľkým krížom.
      Za dobrej viditeľnosti sa tento výstup oplatí kôli mimoriadnym výhľadom na všetky svetové strany. Na severe je to Puez Geisler gruppe s Furchettou. na západe Langkofel a Sella gruppe. Na juhu Marmolada, Civetta a Monte Pelmo. Na východe hrebeň Kreuzkofel-Lavarella-Conturines a Tofany.

Stávku som nakoniec vyhral, Darko(obr.) zaplatil zmrzlinu pre personál. Nikdy mi však naozaj neuveril. Tvrdil, že časy k fotkám na digitálnom foťáku som zmenil. Z realitou človeka, ktorý život strávil v bare a za škopkom v kuchyni to moc nesedelo.

Sassongher 2665m.
POLOHA: Dolomity - Alta Badia - horná časť údolia Val Badia.
PRÍSTUP: Brenner, Brixen, Val Gardena, passo Gardena - Corvara alebo:
Graz, Lienz, Bruneck, Val Badia - Corvara
ČAS: Bežný čas výstupu všetkými variantami je cca 3 hod. Športový čas na trase Pescosta - Col Pradat - Sassongher = 1,07hod.
PREVÝŠENIE: Corvara 1525m. - Sasongher 2665m. = 1140 výškových metrov.
VÝSTROJ: Žiadna špeciálna výstroj. Paličky pomáhajú pri výstupe po pohyblivom štrku a pri zostupe odľahčia kĺby.
OBTIAŽNOSŤ: Niekoľko mierne exponovaných úsekov. Kľúčové miesto odistené oceľovými lanami. Prevýšenie si vyžaduje aspoň základnú fyzickú kondíciu.