Skalka nízkotatranská

24.08.2021
skalka-nizkotatranska

Asi každý, kto už niekedy pešoval po hrebeni medzi Chopkom a Chabencom, musel si všimnúť výraznú bočnú rázsochu, odpájajúcu sa smerom na juh z Kotlísk. Dominuje jej na vrchole oblý, trávnatý kopec, s výškou 1980 m dominantnejší ako najbližšie vrcholy hlavného hrebeňa. Aj názov Skalka nesedí na prvý pohľad – ale len pre toho, kto sa nachádza na jej ozaj oblom temene. Bočné svahy, padajúce do Vajskovskej a Lomnistej doliny, sú strmé, rozbrázdené, bralnaté, divoké. Asi preto sú obľúbeným ihriskom pre miestne kamzíky, ktoré tam majú oveľa väčší pokoj od turistov ako vedľa na hlavnom hrebeni.

Inak tie kamzíky sú dovezené, ale originál naše tatranské, nie tie  alpské – teda ak sa ešte nestihli navzájom pomiešať. Aj kvôli nim je celý masív spolu so susednou Žiarskou hoľou a závermi oboch spomínaných dolín v najvyššom, piatom stupni ochrany. Nanešťastie bez zodpovedajúceho ochranného pásma, takže (teoreticky) prísny bezzásah hneď prechádza do bežne obhospodarovaných lesov 3. stupňa ochrany. Také schizofrenicky slovenské, keď chceme aj hospodáriť, aj chrániť a najlepšie keby sa to ešte dalo všetko na jednom mieste... Lenže príroda ostré hranice nepozná ani nerešpektuje.

Ten náhly prechod sa do istej miery dá sledovať aj z chodníka žltej značky, ktorá stúpa z Črmného priamo hore a na Kotliskách sa napája na hlavný hrebeň. Dole rozryté zvážnice, intenzívna ťažba a lesné stroje. Ako sme prešli hranicu rezervácie, bez plynulého prechodu zrazu skoro divočina.

Chodníkom asi veľa ľudí nechodí – podľa toho, ako sme sa pod Žiarskou hoľou brodili vysokou trávou a prebíjali kosodrevinou, keď sme odbočili z lesnej cesty. Zato výhľady už od hornej hranice lesa preparádne. Nie je veľa miest, odkiaľ vidno hlavný nízkotatranský hrebeň zblízka a so slnkom za chrbtom. To všetko vyššie v rezervácii. Dole viac stôp od oviec a traktorov ako od turistov.

Aby to nebolo len hore a dole, dali sme takmer okruh a nazad na Horehronie sme sa vrátili cez Chabenec, známu útulňu pod ním a Lomnistou dolinou do Jasenia. Pekná prechádzka to je, ale pozor: tak na 10 – 12 hodín a Hikeplanner aj viac napočíta. Vody je cestou dosť, na útulni samozrejme aj načapujú a tá zdanlivo nekonečná Lomnistá má tiež čo ponúknuť na rozptýlenie. Viac je dole v galérii, keď budete mať čas a chuť a počasie, určite na Skalku vylezte :-)