Val Roseg: na chatu Coaz okruhom

15.08.2019
val-roseg-na-chatu-coaz-okruhom

Švajčiarsko, Berninské Alpy, Val Roseg

Čo sa dá v tejto doline robiť v lete? Áno aj také otázky dostávam od hostí na terase. Nuž v lete tu máme otvorené tri chaty a asi tak 25 hlavných vrcholových cieľov... ;)

Dnes si len tak pobehnem, trošku v rámci tréningu. Aby to bolo zaujímavejšie tak pôjdem na chatu Coaz okľukou. Najprv ma čaká stúpanie cez Fuorcla Surlej. Sedlo kde sa nachádza prvá zo spomínaných chát. Len prebehnem okolo a bežím dole na druhú stranu. Lyžiarske stredisko Corvatsch v lete spí. Premáva iba lanovka po medzistanicu ktorú bohato využívajú turisti. Takto si za peniaze kúpia kúsok chýbajúcej kondície ktorú stratili v kancelárii zarábaním peňazi :D

Bežím čiastočne po chodníkoch, čiastočne po zjazdovkách až ku hornej stanici lanovky Furtschellas. Odtiaľto zbehnem dole ku jazeru Sgrischuns. Lyžiarske stredisko je za mnou. Traverzujem snehové polia. Na jar ich je ešte dostatok. Ďalšie jazero sa volá Lej Alv. Ľad sa ešte celkom neroztopil.

Minulý rok som pri tomto okruhu netrafil správny smer. Odbočil som smerom hore už pri prvom jazere a na hrebeň som vyšiel o sedlo skôr. Musel som potom liezť po hrebeni až do správneho sedla. Nevadilo by to keby mi do rytmu netlieskala blížiaca sa búrka.

Lej_Alv_z_nadhľadu,_v_pozadí_Piz_Margna

Dnes sa už triafam v pohode a na istotu. Fuorcla Fex-Roseg je sedlo ktorým sa bežne prechádza medzi týmito dvomi dolinami. Od chaty Coaz tam kedysi viedla modrá značka, jej zvyšky je ešte možné pozorovať. Dnes je to však už len klasický vysokohorský terén. To znamená, že každý tu môže ísť a voliť si trasu akú chce. Obmedzenia kladie iba príroda. Nedodržiavanie jej zákonov sa trestá často prísnejšie než tých naších smiešnych pozemských...

Chamanna_Coaz_2611m.

Do sedla idem už pekne po snehu. Mám iba paličky ale nevädí :) Podarí sa mi výjsť hore. V závere obliezam strmý firn po kameňoch. Na teniskách mám návleky. Oplatia sa. Dole zo sedla až ku chate bežím takmer všetko po snehu. Je 2.7. a túto jar bolo snehu kopec.

Na chate vypínam hodinky so záznamom GPS. približne 1750 v.m. mi trvalo len pár minút dlhšie ako 4 hodiny. Tréning skončil. Na chate sa zdržím dlhšie, s kamarátmi prebrať všetky novinky od nedávnej zimnej sezóny...

Podvečer si hodinky zapnem ešte raz. Z chaty zbieham chodníkom ku jazeru a potom bežím až ku hotelu. Zaujímal ma čas - 1:03 hod to trvalo.

Taký pohodový krásny a obyčajný deň v doline to bol.

(niektoré fotky v galérke sú z archívu)