Veľká Fatra expedične, deň druhý: Rakytov - Ružomberok

16.11.2013
velka-fatra-expedicne-den-druhy-rakytov-ruzomberok

Veľmi, ale ozaj veeeľmi skoré ráno druhého dňa nášho malého, ale plnokrvne expedičného putovania veľkofatranským hrebeňom. Skoré o to viac, že napriek chatárom vyhlásenej večierke to hlúpe telo včera akosi zaspať nechcelo. V hustej tme jedálne v útulni Limba pod Rakytovom vreští škodoradostný budík, nejako zle nastavený. Je poriadne pred piatou, na vrchol je to asi len 40 minút a slnko vychádza až o pol siedmej. Ale škoda snahy ešte zaspať, keď nad hlavou svietia hviezdy a v doline oproti Liptovská Lúžna. Na koniec októbra, túto nadmorskú výšku a jasnú noc je nezvyklo teplo. Pohľady do tmy nenudia, s prvým náznakom svitania vyrážame.

Na Rakytove trochu fučí, ale malú nepohodu zaháňajú čoraz sýtejšie farby rodiaceho sa dňa. Ružové pásy po lietadlách, modrejúce nebo a oranžová linka masívu Prašivej s atramentovým podkladom. Z kosodreviny sa vynárajú tí čo v nej spali, rozkladajú „strojovne“ a začínajú fotoorgie, objektívy sú naježené do všetkých smerov.
Ako každý „každodenný zázrak“, aj tento pominie a pokiaľ znalé oko fotografa až teraz začína loviť tie pravé chuťovky, ja laik sa už poklusom spúšťam za raňajkami do Limby. A o hodinku už „expedičná úderka“ znova stúpa do sedla na severe Rakytova, odnášajúc si len pocity z neskutočne pohodového miesta, pohodových ľudí a vnútorný sľub, že tu nebola posledný raz.

Cestou trochu viac lesa ako včera, trochu viac bielych rias nad hlavou, trochu viac vetra do chrbta, ale pohodaaaaaaaaaaa! Nechýbajú nám dramatické bralá a zarezané kaňony, úplne stačí pocit vetra vo vlasoch a sloboda pohybu krajinou. Okolo Smrekovice síce „hustne premávka“, ale stretáme samé usmievavé tváre. Sviatočnosť nedeľného predpoludnia či len naša sugescia? Čučoriedky už trocha zhorkli po prvých mrazoch, prales okolo cesty sa presvetlil a ťažko sa mi predstavuje, že smerovník pod lesom bol už v polovici zimy úplne pod snehom...

Vpredu rastie Šiprúň, vpravo pózujú Tatry, pod nohami mäkkučký chodník. V závetrí vychutnávame pohľad na pásikavé lúky v závere Čutkovskej doliny a popod Vtáčnik sa presúvame v ústrety Sidorovu. Cesta prehriatym pásikavým lesom, Vlkolínske lúky a záverečný traverz lesom k ružomberskej kalvárii sú v tomto počasí a ročnom období pohladením duše.

Symbolické vynorenie z lesa do civilizácie akosi ani neprekáža: deň je plný sviatočnej pohody, mesto rozžiarené poludňajším slnkom, aj tu akoby sa všetci usmievali a ani tú celulózku dnes necítiť :-) Tak takúto terapiu by som doprial každému uponáhľanému, upachtenému „modernému“ človeku, ktorý si spoza volantu namýšľa, že vie o čom je život :-)

Fotky Veľká Fatra expedične, deň druhý: Rakytov - Ružomberok

RE: Veľká Fatra expedične 2: Rakytov - Ružomberok
Jano 16.11.2013
Riso, vies si predstavit, ze by si musel zit v Holandsku? Ja nie, ty tiez nie. Tieto tury, co predstavujes, su solou pre kazdeho priatela prirody a pomocou prilozenych fotiek priamo lakadlom na opakovanie. Robis to vyborne a v duchu,ti co su tam na cestach, ti iste dakuju.

Ripo 16.11.2013
Nooo, keby som tam žil, asi by mi to nevadilo, pekne je všade, len tú krásu treba nájsť :-) Ale som samozrejme rád, že to tu máme pestrejšie. Ďakujem za pochvalu, len som sa ale snažil sprostredkovať náladu toho víkendu, bol ozaj výnimočný.

Jano 16.11.2013
Riso, ja myslim zmenu,po tych skusenostiach ktore uz mas. V 68 som mal moznost sa usadit v Chicagu, alebo Australii, volil som ale Alpy, lebo po Tatrach mas tuzbu len po granite, v Holandsku by som sa asi bol zblaznil. Ked si sa narodil na Sahare, vies aj tam zit, len my mame ine predstavy o zivote. Ty si skusil dat diplomaticku odpoved, ale v praxi by si konal tak ako ja.

martin 16.11.2013
ja tiež preferujem 3D pred 2D :)))

Jano 16.11.2013
Jaj Martin, dnes je to ine, ale my sme skusali plavat v bazene co nemal vodu :):)

Hubo 18.11.2013
Mám takú chuť ešte niečo napísať...ale keď všetko už bolo priatelia povedané... Možno.. tie Rišove slová o tej kráse...nesú svoje posolstvo.. Pozývajme ju do života čo najčastejšie.. Ďakujem ešte raz sprievodcovi, že som ju aj na tejto túre mohol spoznať... Pekné dni nielen na horách všetkým vetroplachom!

Dalibor-endemit (daliborb@azet.sk) - 21.11.2013
Ripo proste paráda. Super napísané fotky fantázia.

Vojto (vojtokeder@gmail.com) - 21.11.2013
Ahoj Ripo. Zdravím z Limby a ďakujem za krasny článok a krasne fotky. Spominam...bolo super. Vojto

Ripo 22.11.2013
Veru fajne bolo, lebo dobre to tam vediete chlapi, dúfam že vám to vydrží, isto sme sa posledný raz nevideli!

Dalibor-endemit (daliborb@azet.sk) - 22.11.2013
Dúfam že Ti skorá ikeď štandardná večierka až tak nevadila. Veľmi mi záleží na tom aby sa z Limby nestala horská krčma,aby turista ktorý sa chce vyspať lebo ráno pokračuje v túre, bol na prvom mieste.

Ripo 22.11.2013
Prave to sa nam obom pacilo, ze bol rezim. Presne preto co pises. Inak chodim spavat pred 9, takze mne to skoro nebolo :-)

vojto 23.11.2013
Ta vecierka bola o 22: 45a aj ked sa skracoval čas,vstavalo sa za brieždenia..:-)taze o šiestej,namiesto siedmej. Všetci boli milí. Ripo,tešim sa v zime.