Zejmarská roklina v Slovenskom raji

30.05.2022
zejmarska-roklina-v-slovenskom-raji

Dedinky s priehradou Palcmanská Maša sú centrom a hlavným východiskovým bodom na túry do južnej časti Slovenského raja. Zatiaľ čo tej severnej časti Slovenského raja kraľujú rokliny, tak tá južná časť má zase možnosť kúpania a člnkovania na otvorenej vodnej ploche. Možnosti turistiky z Dediniek, alebo prípadne z Mlyniek (Časť Biele vody) si dnes doplníme jedinou sprístupnenou roklinou v okolí.

Zejmarská roklina je síce kratšia, ale zato vďačná túra, ktorá sa dá pekne zokruhovať cez náhornú planinu Geravy. My sme na našu túru vyrazili od hotela Priehrada pri brehu Palcmanskej Maše (parkovisko). V máji tu ešte vládne kľud. Kemping pri hoteli je zatvorený.

Najprv stúpame do kopca po svahu, ktorým sa v zime lyžuje (červená značka). V zime je tu malé lyžiarske stredisko a vleky spájajú túto časť s protiľahlým svahom spadajúcim do osady Mlynky, časť Biela Voda. Netrvá to dlho a prehupneme sa cez sedielko, kde sa spájajú vleky, a turistickým chodníkom zídeme do Mlyniek. Veľké zatvorené stavby trochu oživujú spomienky na časy socializmu, tá najväčšia z nich (detský reedukačný ústav) však podľa všetkého funguje a je v prevádzke.

letecká_snímka,_v_hornej_časti_záberu_vidieť_lúky_na_Geravách

Prekvapením pre nás je búdka v ústí doliny, kde posedáva párik dôchodcov vyberajúci mýtne ;) 1.50 Eura je našťastie ok a po zaplatení sa už ponoríme do hustého lesa zakrývajúceho roklinu. V horúcich letných mesiacoch to musí byť ideálna prechádzka, na ktorej sa skryjete pred pečúcim slnkom.

Výstup roklinou trvá pohodovým tempom asi hodinku (modrá značka). Predbieha nás väčšia skupina Maďarov a my chápeme, že prečo tá búdka v ústí bola obsadená. Občerstvíme sa ešte v prameni potoka tečúcom roklinou v klasickej vápencovej vyvieračke. A už vychádzame na lúky tvoriace Geravy.

a_ešte_jeden_pohľad_na_Mlynky,_v_pozadí_lyžiarske_stredisko_nad_Mlynkami

Príjemným spestrením tohto nenáročného okruhu je aj možnosť občerstvenia v chate na Geravách (horský hotel by bolo trošku silné pomenovanie). Pikoškou je tu niečo ako mini zoo. Aktuálne sme tu videli vtáka (asi Emu), kozičky, divé svine a najnovšie aj stádo jakov aj s mladými.

Geravy

Po posedení na Geravách sme okruh ukončili turistickou značkou priamo dole do Dediniek. Sedačková lanovka na trase medzi hotelom Priehrada a chatou na Geravách vraj má v lete po desaťročnej pauze opäť začať jazdiť. Bude to určite oživenie cestovného ruchu tejto pokojnej časti Slovenského raja, ale keď sa pozrieme na hodinky, tak takýto príjemný okruh sa určite oplatí dať si po vlastných.

Celú túru by bolo možné spojiť s nedávno popísaným sprievodcovským okruhom cez Gačovskú skalu.