Sv. Ilja (960m.) - najvyšší nielen na Pelješaci

10.07.2008
sv-ilja-960m-najvyssi-nielen-na-peljesaci

Poloostrov Pelješac tvorí vlastne akýsi horský hrebeň, vyrastajúci z mora. Jeho najvyšší bod, vrchol
Sv. Ilja (960) je zároveň najvyšším vrcholom celej ostrovnej časti jadranského pobrežia. Aj keď Pelješac nie je ostrov, môžeme ho v tomto prípade takto zaradiť.
          Takmer tisíc výškových metrov priamo nad morom sľubovalo perfektné výhľady, ak k tomu prirátame nádhernú a divokú prírodu typickú pre tieto kopce so svojimi krasovými útvarmi, bolo nám hneď jasné, ktorý cieľ bude pre nás na Pelješaci patriť medzi to najhlavnejšie.

štartujeme od kláštora, (dobré parkovisko)           Najlepší nástup na túru je pri starom Františkánskom kláštore nad Orebičom. Vedie ku nemu strmá asfaltová cesta. Označenú odbočku nájdete na konci Orebiču smerom na Kučišče. Štartom od kláštora môžete získať "zadarmo" vyše 100 výškových metrov. Možné je vyraziť aj priamo od mora z osady Kučište, čo ocenia hlavne ľudia ubytovaný v kempe Perna a okolí.

Po tom, čo sme niekoľko dní pozorovali búrkové mraky nad horami sme zvolili taktiku: vyrazíme podvečer. Možnosť ísť skôr ráno som rázne zamietol nielen vzhľadom na moju nízku výkonnosť o piatej ráno. Takto sme najedení a oddýchnutí vyrazili plní síl o piatej popoludní na vrchol.

Mali sme so sebou 2,5 litra vody (nikde ju nedoplníte) a na začiatku bolo veru pekne horúco. Neskôr sme vošli do lesa poznačeného požiarom a už bolo príjemne chladno až do konca túry. Na vrchol nám to trvalo od kláštora cca 2,5 hod. aj s fotením. Chodníček viedol rôznorodým terénom a keď k tomu pridám výhľady, tak môžem konštatovať len jedno: - super

Nezabudnite na čistinke pod vrcholom odbočiť pozrieť na krasovú jamu a ešte jeden tip: na vrchole si nájdite rozhodne čas na malú vychádzku po hrebeni smerom na Orebič. Po chvíli sa vám otvoria nádherné výhľady na pobrežie aj na Korčulu - priamo z vrcholu to nie je vidieť.

Pre tých čo nemajú auto a chcú vyraziť z osady Kučice/Perna: Chodníček je prečistený a dobre značený až na jednu chybičku: nikde som nenašiel šípku alebo značku, ktorá by turistov naviedla z hlavnej cesty na začiatok chodníka. Tak som to miesto vyfotil a nájdete ho v galérii, je to neďaleko reštaurácie a prístavného móla.