TOP 10 Prírodné raje na Vetromagu

05.04.2020
top-10-prirodne-raje-na-vetromagu-

Podobné výberovky nie sú nikdy objektívne, aj preto som im dlho odolával. Teraz ale prišiel čas po 13 rokoch a vyše 1900 článkoch na Vetromagu trošku zamiešať varechou v hrnci a vyplaviť na povrch klenoty z archívu. Áno, v tejto výberovke budú iba články z nášho bohatého archívu. Mantinely sú nastavené jasne: tipy na prírodné raje, ktoré stojí za to navštíviť. Celá táto výberovka bude venovaná zahraničiu a bude samozrejme veľmi subjektívna, lebo v našom archíve sa povaľuje kopec ďalších podobných klenotov. Pri výbere aktuálnej desiatky (bez nejakého určovania poradia) sme prihliadali nielen na atraktivitu daného cieľa, ale pokúsili sme sa trošku vybrať aj nejaké tipy mimo hlavného prúdu.

Výhodou nášho archívu a tohoto výberu je, že každý, kto sa bude zaujímať o daný cieľ, si po odkliku nájde kompletný článok aj s odklikmi na ďalšie súvisiace, a tak bude mať rýchlo kompletnú informáciu. Aj keď v momentálnej situácii je cestovanie ozaj iba virtuálny koníček, tak sa môžete ponoriť do nášho archívu a snívať... V súvisiacich článkoch nájdete desiatky tipov, informácií a stovky nádherných fotiek prírody. Mohlo by to pôsobiť aj upokojujúco. Ak by tu niekomu chýbalo Slovensko, tak vedzte, že naša domovina si zaslúži podobný samostatný výber. Ak sa vám nasledujúci článok bude páčiť, tak možno bude aj taký.

Taliansko - Liparské ostrovy a Stromboli

Môže byť sopečná krajina prírodný raj? Túto otázku som si dával aj ja, kým som neuvidel na vlastné oči. Áno, nielen že môže byť, ale na sopečnej pôde sa vegetácii mimoriadne darí. Dôvodom je vysoký obsah živín z materiálu, ktorý sopka dopraví na zemský povrch. Pod sopkami preto vyrastá bujná vegetácia a v kombinácii s ďalšími zaujímavosťami, ktoré vie toto divadlo poskytnúť, patria práve sopky medzi tie najväčšie cestovateľské tipy. Netreba ale kvôli nim cestovať na druhý koniec sveta. Nikde na svete nie je taká veľká pravdepodobnosť, že uvidíte na vlastné oči výbuch sopky, ako na talianskom ostrove Stromboli. Viac už ale v článku, pod ktorým sa potom preklikáte aj na ďalšie tipy a zaujímavosti.

článok Stromboli

vybuchujúce_Stromboli

Taliansko - Sicília, kaňon rieky Cassíbile

Prakticky každý stredomorský ostrov je svojím spôsobom prírodný raj. Na Sicílii je toho veľmi veľa, čo sa dá vidieť, veď rozlohou je veľká ako polovica Slovenska. Tu vám ponúkame jeden tip na prírodný, raj ktorý vytvorila rieka vo vápencovej náhornej plošine na juhu Sicílie. Je to samozrejme iba jeden z mnohých tipov, ktoré táto oblasť ponúka.

článok kaňon Cassibile

Sicília_-_Cassibile

Chorvátsko - Velebit a Put Malog Princa

Krajina, kam ročne vycestuje najviac Slovákov, disponuje úžasnými národnými parkami a veľmi pestrou prírodou. Kombinácia mora, ostrovov, vápencových hôr, jazier a kaňonov s bujnou vegetáciou je neprekonateľná. Toto všetko a ešte viac si nájdete vo vyše 50 článkoch z Chorvátska na Vetromagu. Do tohoto výberu som ale zaradil jeden klenot, o ktorom ste možno ešte nepočuli. Počas našej návštevy sme tam nestretli ani človiečika a to, čo tam vytvorilla príroda z vápenca, podľa mňa nemá len tak opakovanie. O mnohom napovie už aj samotný názov trasy, ktorú vybudovali nadšenci pomerne nedávno.

Put Malog Princa

Vápencový_kras_Crnopac_skrýva_mnoho_pokladov

Chorvátsko - kaňon Mala Paklenica

Opäť a nie náhodou krajina rozprestierajúca sa na pobreží "Slovenského mora". Tentoraz už trošku známejšia lokalita, ale samotná túra? Opäť sme nestretli ani človiečika, až kým sme sa samozrejme neprehupli do vedľajšieho kaňona Veľkej Paklenice, kde už to je samozrejme zase trošku o inom. Malá Paklenica je prírodný raj so všetkým, čo k tomu patrí: bujná vegetácia, skalné útvary, jaskyne, aj popoliezť bolo treba, a nakoniec sme si aj nohy vo vode omočili... Silne odporúčaniahodné!

Kaňonom Malej Paklenice

kaňon_Malej_Paklenice

Taliansko - Dolomiti di Brenta - Via delle Bocchette

Mainstream hovorí, že Dolomity sú najkrajšie hory na svete. Ale počuli ste o ich maličkej sestre s názvom Dolomity di Brenta? Keď som si prvýkrát dával do guglu názov Via delle Bocchette, tak mi vyhodilo, že "najkrajší viacdňový trek na svete"!!! Aké odvážne tvrdenie - uškrnul som sa. A potom som to zažil na vlastné oči... A nestačil som sa diviť. Zvlášť odporúčaniahodná je galérka k článku, na ktorý sa teraz dole prekliknete. Je v nej výber záberov od partie siedmich fotografov ;)

Via delle Bocchette

Dolomiti_di_Brenta

Čierna Hora - kaňon rieky Mrtvice

Čierna hora je prírodný raj sama osebe. Z viacerých článkov som vybral tento výlet do kaňonu, obklopeného vysokými vápencovými horami, zarasteného bujnou vegetáciou a s priezračnou čistou vodou, ktorá láka návštevníkov skočiť do nej. Opäť minimum ľudí, žiadne divadlo s turniketmi a lístkami. A to najlepšie na záver: až sa premocete hustou vegetáciou, čaká na vás chodník vytesaný v skale. Vážny počin. Komu a prečo napadlo sa takto mordovať? Viac už v článku za odklikom ;)

Kaňon rieky Mrtvice

Kaňon_Mrtvice

Nórsko - Falketind

Ďalšou vychytenou prírodnou krajinou je samozrejme Nórsko. V tomto článku si vychutnáte krásny výlet drsnou krajinou s úžasnými jazerami a fjordami. Tie fotky s modrou oblohou sú až nezvyčajne nádherné na túto krajinu, kde stredomorské slnko asi často čakať nemôžete.

Falketind - Nórsky sokol v Jotunheimen

Nórsko

Island - viacdňový trek Laugavegur

Islandom pokračujeme v našom vymenúvaní prírodných rajov. Čakajte chlad, vlhko, opäť ale sopečnú krajinu s úžasnými farbami, skalnými útvarmi a vodopádmi. Chlad zaženiete v horúcich prírodných kúpeľoch a tá rozmanitosť krajiny vám dá zabudnúť na nedostatok slnka. Na Vetromagu si nájdete celý seriál z Laugaveguru, známeho viacdňového treku. Odklikom sa dostanete do jedného z jeho najfarebnejších článkov.

Viacdňový trek islandskou divočinou

Island

Taliansko - Bergel a Val di Melo

Žula kvalitou rovnaká ako tá v Chamonix. Na rozdiel od preľudnenej oblasti pod Mont Blancom je oblasť švajčiarskeho Bergelu a jeho Talianskej strany Val Malenco prakticky bez infraštruktúry. Iba zopár vysokohorských chát. Na talianskej strane vedie cez sedlá úžasná vysokohorská značená cestička s názvom Via Roma. Po tejto trase sa behávajú aj vychytené preteky Tropeo Kima, o ktorých Kilian kedysi povedal, že sú najkrajšie aké bežal. Po celej trase sú chaty. Úžasné miesto nielen pre lezcov, ale aj pre vysokohorských turistov. Krása tejto oblasti sa do tohoto reportu určite nezmestila celá, ale tá galérka sa určite oplatí.

Bergel a Val di Melo, report z výstupu na Piz Badile

Bergelská_žula_z_Val_di_Mello

Kanárske ostrovy - Tenerife

A našu prehliadku ukončíme opäť sopkou. Ostrov Tenerife ponúka oveľa viac prírody a niekedy doslova šokujúcich scenérií, ako uvidíte v tomto článku. Táto túra je však tiež našim (tak trochu) tajným tipom. Z navštevovanej oblasti plnej ľudí sa doslova len pár krôčikmi prenesiete do sopečnej divočiny plnej krásnej a pestrej vegetácie. Ľudí tu už tiež nebudete moc stretávať. Oveľa viac už ale prezradí článok s opäť bohatou galérkou. A ja na záver iba prezradím, že z Tenerife bude článkov neskôr viac.

Tenerife a túra na kráter Pico Viejo 3134m.

Tenerife_a_Pico_del_Teide

Tak dúfam, že sa páčilo. Až dáte najavo, že ste boli s touto výberovkou spokojní, tak ich bude viac... Vyberať máme z čoho.

RE: TOP 10 Prírodné raje na Vetromagu
Jaraba 06.04.2020
Z tohto výberu pre mňa jednoznačne Montenegro a Put Malog princa. Už kedysi som sa namotala na tie obrázky a teraz si mi to pripomenul. Keď budem veľká, určite tam pôjdem :-)

Martin 06.04.2020
áno sú to pre nás celkom dosiahnuteľné ciele, po Malom Princovi sa mi tam ešte nezmestil Bojinac, tiež supertip, nuž a Stromboli - po minuloročných výbuchoch neviem či tak skoro ľudí na vrchol pustia