Liparské ostrovy - Vulcano

liparske-ostrovy-vulcano

Taliansko - Sicília - Liparské ostrovy - Vulcano - Porto Levante

Sopky v Európe:

V oblasti južného Talianska sa nachádzajú jediné štyri doposiaľ aktívne sopky kontinentálnej Európy. V týchto miestach na seba narážajú dve litosférické dosky a tak oblasť medzi Etnou a Vesuvom bola už oddávna známa svojou sopečnou činnosťou. Tá bola aj dôvodom vzniku súostrovia v Tyrhénskom mori, v Taliansku známom ako Eolské ostrovy . Tvorí ich sedem sopečných ostrovov z ktorých sú dva známe ako stále aktívne sopky. Sú to Vulcano a Stromboli. Eolské ostrovy sú vo svete známe predovšetkým ako Liparské ostrovy , nazývané podľa najväčšieho ostrova Lipari.

Ostrov Vulcano:

je známy už z čias pred naším letopočtom. Tento sopečný ostrov vznikol pôsobením sopečnej činnosti pred viac ako 100 000 rokmi. Za posledných 6000 rokov bolo zaznamenaných 9 veľkých erupcií. V 16 storočí počas búrlivej sopečnej činnosti sa malá sopka Vulcanello pripojila ku ostrovu Vulcano. V roku 1888-90 bol zaznamenaný posledný výbuch. Sopka chŕlila lávu dva roky a zničila vybudované ovocné a viničové sady. Ostrov bol znovu osídlený až v čase medzi svetovými vojnami.

Ostrovu dali názov Vulcano už starí Rimania. Zaujímavosťou je, že podľa tohto názvu vzniklo neskôr univerzálne medzinárodné pomenovanie pre sopku - Vulkán.

Vulcanello_sa_pripojil_ku_Vulcanu_až_v_16_storočí

Vulcano dnes:

fumaroly_vyvierajú_priamo_vo_vode

Počas našej návštevy v polovici mája ešte nebola turistická sezóna v plnom prúde. Na ostrov sme sa prepravili zo Sicílie z mesta Milazzo. Keďže na ostrovoch by nám auto len zavadzalo nechali sme mikrobus zaparkovaný v kempe neďaleko Milazza. S nabalenými batohmi sme sa prepravili do prístavu autobusom a tam sme nastúpili na rýchloloď Aliscafi od Siremaru. Možností ako sa preplaviť je viac, za pomalý trajekt by sme zaplatili menej, za rýchlu osobnú prepravu loďou - vznášadlom (niečo ako Bratislavská Raketa) sme zaplatili 15 euro. Takto sme ušetrili kopec času a už v dopoludňajších hodinách sme absolvovali prvý liečebný kúpel v teplom vulkanickom bahne - Fangu.

Hneď neďaleko prístavu Porto Levante na Vulcane je totiž sopečný pahorok na úpätí ktorého vyviera v malom jazierku sopečné bahno. V okolí je množstvo fumarol, tie vyvierajú aj v mori a v zálive ohrievajú vodu. Sopečné bahno je teplé a má liečivé účinky. Pomáha pri všetkých kožných chorobách a známe sú aj pozitívne účinky pri chorobách pohybového a dýchacieho ústrojenstva. Za vstup do areálu jazierka s bahnom sa v čase našej návštevy v polovici mája platilo 2 eurá/os. My sme sa dohodli, keďže sme chceli prísť viac krát na trojdňovej permanentke.

výstup_na_Gran_Cratere,_v_pozadí_ostrovy_Lipari_a_Salina

Náš tábor sme rozložili v kempingu vzdialenom z prístavu asi 20 minút peši. Boli sme tu v tom čase jediní a za prenocovanie v našom stane sme zaplatili 20 euro za noc/2os.. Ceny na ostrovoch sú vyššie ako na pevnine a za najlacnejšie ubytovanie by sme tu v tom čase zaplatili 20 euro/1os.

Najväčšou atrakciou ostrova je popri liečivom bahne a horúcich fumarolách určite prechádzka po okraji vulkánu Gran Cratere 391m. týčiaceho sa nad osadou Porto Levante. Na kráter vedie pohodlný chodník na ktorý sa dostanete z cesty vedúcej smerom k južnej strane ostrova. Hneď na prvej serpentíne je búdka, kde predávajú čerstvo odšťavený pomarančový džús.

Dočítali sme sa, že vraj v sezóne sa vyberá vstupné aj za výstup na sopku Gran Cratere,  my sme sa s týmto nestretli. Najvyšší bod krátera Fossa má 391 metrov a tak samotný výstup z prístavu netrvá dlho. V letnej horúčave to však nemusí byť také jednoduché...

pozorovacie_a_meracie_zariadenia

Na okraji krátera je možné pozorovať veľké fumaroly syčiace z puklín. Je tu množstvo vyzrážanej síry vo všetkých odtieňoch žltej a bielej farby. Pripravte sa na tomu zodpovedajúci smrad. Tabuľa na začiatku chodníčka dokonca varuje pred výparmi, ktoré môžu byť jedovaté...

fumaroly_na_okraji_Gran_Cratere

Na túto túru ale rovnako ani na kúpanie v bahne vám neodporúčame nosiť oblečenie, ktoré by ste ešte chceli potom nejako vo veľkom používať... zbaviť sa sírneho zápachu bude veľmi ťažké, až nemožné :)

Valle dei Mostri:

Tento tip na túru sme sa dočítali v našom sprievodcovi. Z kempingu sme to nemali ďaleko a tak sme sa vybrali na prechádzku asfaltovou cestou pomedzi luxusné vily obklopené bujnou subtropickou vegetáciou. Na konci poloostrovčeka Vulcanello nás čakalo niekoľko lávových útvarov a výhľady na susedný ostrov Lipari. Prístup na vrchol Vulcanella sme nenašli a predierať sa hustou vegetáciou v krátkych nohaviciach sme odmietli.

Valle_dei_Mostri_-_lávové_monštrá

Videli sme viacero skupiniek turistov idúcich týmto smerom a môžem kľudne povedať, že pre turistu, ktorý tu príde len v rámci fakultatívneho výletu na pár hodín výlet do údolia príšer určite neodporúčam. Jednoznačne treba ísť hore na kráter a prípadne sa okúpať vo Fangu. Z dna bahenného jazierka tu vyvierajú bublinky ako vo vírivke a po kúpele v bahne si v neďalekom mori ešte môžete vychutnať ďalšie fumaroly vyvierajúce z morského dna ohrievajúce tak vodu v okolí.

Pre ľudí, ktorí sa na tomto ostrove zdržia dlhšie by bol zaujímavý prieskum ostrova v jeho južnej časti, prípadne sa okúpať v Porto Ponente na plážach s čiernym pieskom ale taký Top tip by bol určite výlet loďou dookola ostrova, v členitom pobreží je tu viacero sopečných jaskýň.

Tip: Na ostrove sú obchody s potravinami, nie je potrebné nosiť si veľké zásoby so sebou. Pri jazierku s Fangom sú možnosti rýchleho občerstvenia. V prístave viacero možností kúpiť si niečo ľahké a rýchle pod zub. Boli sme príjemne prekvapení, že typická talianska káva s brioškou tu stála rovnako ako na pevnine - všetko euro za kus...

Zaujímavosť: Obyvatelia tohto ostrova si uvedomujú, že žijú v podstate na sude s pušným prachom. Na konci turistickej sezóny je na ostrove vždy veľké cvičenie. Obyvatelia nacvičujú evakuáciu a spravili si z tohto podujatia taký maškarný bál, predbiehajú sa kto príde v originálnejšom oblečení... :)

Osídlená oblasť sa nachádza v takej bezprostrednej blízkosti sopky, že v prípade neočakávaného výbuchu by oblak s pyroplastickým materiálom zahalil prístav za niekoľko sekúnd...

Pred pár rokmi zasiahlo súostrovie zemetrasenie. Na ostrove Lipari je viacero krásnych pláží, ktoré sa dajú dosiahnuť len z mora. Nad plážami sa týčia skalné steny a útesy. Ľudia zo strachu pred možným pádom kameňov naskákali do mora, kde ich popálili v tom čase sa tam vyskytujúce medúzy. S medúzami sme mali neskôr do činenia aj my...

Fotky Liparské ostrovy - Vulcano

RE: Liparské ostrovy - Vulcano
Jano 07.11.2014
Veru tak Martin,najlepsia skola aka sa da absolvovat, je cestovanie podla vlastneho planu.

Jaraba 10.11.2014
Krásne fotky - jeden by nepovedal, že pod sopkou to môže hýriť toľkými farbami!