Bežkotip de luxe: okolo nádrže Nová Bystrica

10.02.2022
bezkotip-de-luxe-okolo-nadrze-nova-bystrica

Bežkárskych upravovaných tratí vyrástlo v posledných rokoch ako húb po daždi. V Bystrickej doline na Kysuciach je takou Bystrická cyklomagistrála, ktorá spája Krásno nad Kysucou s Novou Bystricou. V prípade dobrých snehových podmienok sa strojová stopa s nenáročným profilom tiahne v dĺžke 16 km a teší sa veľkej obľube. Nás však v danej lokalite omnoho viac zaujal síce neupravovaný, ale zato krajinársky určite zaujímavejší okruh okolo vodnej nádrže Nová Bystrica. Celá trasa vedie po modrej cykloznačke, ktorú z leta poznáme a vieme, čo nás približne čaká: príjemných 28 kilometrov s prevýšením viac ako 1170 metrov. To, čo veľmi odhadnúť nevieme, sú aktuálne snehové podmienky. Počítame so všetkým - od prehrnutej a posypanej cesty, až po polmetrové záveje čerstvého neprešliapaného snehu.

Auto nechávame v Novej Bystrici priamo na odbočke k nádrži. Je tu neveľká odstavná plocha a neďaleko aj autobusová zastávka pre nemotorizovaných. V optimistickej nálade obúvame pri aute bežkárske topánky dúfajúc, že pešo to bude len chvíľu. Hneď za prvou zákrutou nás prekvapivo víta odhrnutá a príjemne ujazdená cesta bez posypu. Vyzerá, že dnes by to šlo :-)

Zahrievame sa prvým výšľapom na hrádzu. Stlačený a primrznutý sneh podklzuje, ale pár milimetrov nafúkaného čerstvého na krajniciach výdatne pomáha. Po počiatočnom stúpaní sa cesta vyrovná a traverzom neúprosne kopíruje členitý obvod nádrže. Rovinky sú pravidelne striedané miernymi výšľapmi alebo zjazdami, husté lesy rúbaňami, okorenenými výhľadom k vodnej hladine. Prvú tretinu trasy uzatvárame v bývalej obci Riečnica. Tú ako jednu z dvoch obcí zaplavilo pri budovaní nádrže v 80-tych rokoch minulého storočia. Na jej pamiatku tu dodnes stojí už len kostol, kde sa každoročne začiatkom leta stretávajú bývalí obyvatelia obce. Neďaleko kostola je vybudovaný aj uzavretý turistický prístrešok, kde si s radosťou doprajeme dlhšiu pauzu.

Medzitým začína husto snežiť. Napriek našim obavám je aj v ďalšom úseku cesta prepluhovaná a ujazdená, kvalita snehu sa však prudko mení. Pri nižších rýchlostiach to začína nepríjemne lepiť. To nám však nepokazí radosť z rozprávkovej, zasneženej krajiny okolo. Z Riečnice začína trasa výraznejšie stúpať až na výhľadové lúky pod Kýčerou. Tu sa k sneženiu pripája aj silný vietor. Z výhľadov nič nie je, prášime čím skôr do závetria. Z lúk už trasa pozvoľna klesá až po Harvelku, druhú zatopenú obec. Po nej tu už neostalo ani pamiatky, len osamelá kaplnka, ku ktorej vedie aj cesta z Oravskej Lesnej. Tu dnes stretávame prvých a zároveň aj posledných bežkárov a uzatvárame druhú tretinu trasy.

Posledný úsek nás prekvapuje výrazne horšími podmienkami. Sneh je vyhrnutý až na štrkový podklad a nebyť výdatného, čerstvého sneženia, pekne by to pod sklznicou škrípalo. S pribúdajúcimi výškovými aj dĺžkovými metrami sa to však, našťastie, zlepšuje. Tento úsek mi už príde trochu monotónny. Lesné úseky sú si navzájom podobné a pri tých výhľadových na priehradu sa mení len uhol pohľadu. Celkom ma poteší, keď sa v zornom poli objaví opäť hrádza a stavba slúžiaca na sledovanie kvality a odber vody. Tu už zbystríme pozornosť a sledujeme podrobnejšie okolie. Cyklotrasa sa totižto nenapája priamo do východiskového bodu, ale asi 1,5 km povyše smerom na Vychylovku. V praxi by to znamenalo návrat k autu popri ceste a po svojich. A to sa nám nechce. V jednej zo zákrut nachádzame staré bežkárske stopy, ktoré sa stáčajú našim želaným smerom. Dlho neváhame. Zvážnica spadá do lesa pomerne strmo, ale trápenie je len krátke. Po desiatich minútach nás to vypľúva priamo pri moste, kde sme ráno zaparkovali. Lepšie sme to ani nemohli zakončiť.

Takže zhrnuté a podčiarknuté, plusy aj mínusy v skratke:

+ pre mnohých určite niečo nové, neokukané, mimo bežkársky mainstream

+ nenáročný profil, ktorý síce fyzičku preverí, no zároveň veľmi neunaví

+ krajinársky zaujímavé - príroda, technika a história spojené do jedného celku

+ ľudoprázdna oblasť, len vietor a vŕzganie bežiek na snehu

- ťažko odhadnuteľné podmienky na trase - preventívne treba počítať so všetkým: so závejmi, s ťažbou, s posypom...

- pre niekoho možno trochu monotónne, chýbajú výživnejšie výšľapy alebo zjazdy na spestrenie

- veľké množstvo holorubov v okolí kazí celkový dojem z pohybu v prírode