Slovenský raj: Ondrejisko a Strmá prť

07.05.2023
slovensky-raj-ondrejisko-a-strma-prt

Ondrejisko/Borovniak 1272m. je oficiálne najvyšší vrch Slovenského raja. (opravujem pre doplnenie info: oficiálne je najvyššia v Slovenskom raji Predná hoľa, 1545m.n.m

Príde mi to ako keď sa hovorí o Elbruse ako o najvyššom vrchole Európy... ale nevadí. Výhľady sú z neho veľmi pekné a ako tip na takú pohodovú nenáročnú poldennú túru ho určite môžeme len odporúčať.

Keď už na Slovensku zvykneme hovoriť o cestovnom ruchu, tak kvalitne a nielen vyznačené chodníky na takéto miesta sú úplný základ. Nie je to tak dávno čo sme písali o neďalekom obnovenom Voglovom chodníku na vrchol nad Telgártom, takže potešiteľné je, že sa situácia pomaličky zlepšuje... V tomto prípade za túto možnosť vďačíme KST Dobšiná.

Spomínané miesta aj s odfotenými výhľadmi v archíve už máme (odklik na čl. dole) a keď som si ich teraz porovnával s tými aktuálnymi fotkami tak veruže na výzore lesa nastali nie malé zmeny, odklik na článok si nájdete dole, oplatí sa pozrieť a porovnať.

nad_sedlom_Besník

Tentokrát sme na túru vyrazili z cestného sedla Besník nad Telgártom. Pri ceste je dostatok miesta na parkovanie a hneď pri ňom nás rázcestník zorientuje a navadie n asprávny smer. Kvalitnou lesnou cestou traverzujúcou miernym sklonom vrchol Tresník sa dostaneme ku rázcestiu pred Čuntavou. Na tejto ceste ešte miestami je vidieť kvalitnú kamennú dlažbu ktorá naznačuje, že zrejme kedysi mala väčší význam ako dnes.

Na spomínanom rázcestí odbočujeme smer Čuntava, vpravo by sme odbočili ku vrcholu Stolica. Na Čuntave sa tentoraz nezastavujeme a pokračujeme ďalej po červenej, zakrátko už prichádzame ku rázcestiu pod Ondrejiskom z ktorého vyráža odbočka k vrcholu Borovniak. Koncom apríla je v severných úbočiach medzi stromami ešte sneh ale podarí sa nám cestou spríjemnenou polámanými stromami prebiť.

Na vrchole nás čaká lavička, teda hneď dve, každá natočená iným smerom. Najlepšie výhľady sú smerom na sever na Vysoké Tatry, na západe dominuje Kráľova hoľa, po pauze na vrchole sa vyberieme ešte k ďalšej neďalekej sprístupnenej vyhliadke - Strmá prť. Rozhodneme sa ale nevracať späť po zaválanom chodníku pokrytom snehom ale dáme si skratku neznačeným chodníkom.

Strmá_prť

Strmá prť je pekná aj keď zdaleka nie taká dominantná vyhliadka ako Borovniak. Tentoraz sa z červenej magistrály kúsok odbočí južne. Výhľadom dominuje Stolica, Čuntava a samozrejme Kráľovka...

Pri návrate opäť zaimprovizujeme a napojíme sa na cestu vedúcu na Čuntavu zdola z Dobšinej. Na Čuntave uzatvárame okruh, pestrý, vyhliadkový ale nenáročný a vrátime sa ku autu tak ako sme prišli...